Chefer och Ledare

Omvärlden vecka 21 - 2018

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

"Vi behöver vår ledighet"

img Jonas Vallgårda, Kommunalarbetaren, 2018-05-25
Flera landsting och regioner erbjuder extra ersättningar för anställda som skjuter på sin semester när sommarschemana inte går ihop. På Hudiksvalls sjukhus kan man få 30 000 kronor om man bara tar två veckors ledigt under juni, juli och augusti. - De flesta tycker inte att det är värt pengarna att skjuta på semestern. Vi behöver vår ledighet. Det säger Hanna Söderberg och Marie Törnlund, undersköterskor på intensiven på Hudiksvalls sjukhus. Hanna Söderberg har trots det beslutat sig för att bara ta tre veckors semester under sommaren i år. - För den vecka jag skjuter på får jag ut 9000 kronor efter skatt som bonus.

Ledaren – viktig länk mellan styrmodell och medarbetare

Jonas Vallgårda, Läkartidningen Klinik & Vetenskap, 2018-05-25

För att den ekonomiska styrningen av hälso- och sjukvården ska fungera i praktiken krävs det att den påverkar vad personalen gör i sin vardag. Den ekonomiska styrningen behöver vara samstämmig med professionella värderingar och främja god kvalitet för att uppfattas som motiverande.

Doktor24:s AI-bot ska vinna vårdkriget - "Bygger bort den mänskliga faktorn"

Jonas Vallgårda, Breakit, 2018-05-24
En digital sjuksköterska byggd med hjälp av smarta algoritmer och maskininlärning. Är det framtiden för svensk vård?

Demens ökar – nya krav på vården

Jonas Vallgårda, Sveriges Radio Ekot, 2018-05-24
I dag fattar regeringen beslut om en nationell demensstrategi, något som har varit efterfrågat av experter under flera år. Målet är att vården nu ska bli mer jämlik.

Fler 65-plussare jobbar i sjukvården

Jonas Vallgårda, Dagens Samhälle All Debatt, 2018-05-24
Andelen vårdpersonal som arbetar efter 65 år har ökat kraftigt de senaste åren. De flesta jobbar deltid eller på timmar. Barnmorskor ligger i topp.

33 sjuksköterskor berättar: "Därför sa vi upp oss"

Jonas Vallgårda, Expressen Nyheter, 2018-05-23

För några var beslutet helt odramatiskt, för andra blev det till slut enda vägen ut när kroppen sa stopp. Många jobbar fortfarande kvar inom vården, flera har bytt yrkesbana helt.Expressen har i ett samarbete med Västerbottens-Kuriren sökt upp 33 sjuksköterskor som har avslutat sina tjänster på Norrlands Universitetssjukhus och ställt frågorna: Varför sa du upp dig och vad gör du i dag?

Fler styr och räknar – färre vårdar patienter

Jonas Vallgårda, Vårdfokus Nyheter, 2018-05-21
Under de senaste åren har antalet sjuksköterskor och andra ur Vårdförbundets medlemsgrupper minskat i flera landsting och regioner, visar Vårdfokus granskning. Samtidigt har höga chefer, handläggare och administratörer ökat med 36 procent.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »