Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 20

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

Här är rekryterarnas drömchef

img Jonas Vallgårda, Kollega, 2017-05-18
Är du en erfaren och självständig chef med högskoleutbildning och god kommunikativ förmåga? Då ligger du bra till i jakten på nytt jobb! Det visar en genomgång av drygt 2 000 platsannonser för chefstjänster.

Stress som statusmarkör

img Jonas Vallgårda, Kollega, 2017-05-18

Vi har lärt oss att vi måste dundra fram i full fart för att lyckas. Och småskryter gärna över hur lite sömn vi får och att vi jobbar när vi egentligen skulle ha varit lediga. Stress har helt enkelt blivit en statusmarkör som signalerar styrka.

...Men stopp och belägg! Det här bygger på ett gigantiskt missförstånd. Vi blir nämligen ännu mer framgångsrika utan stress.

Mer pengar till primärvården i strama budgeten

Jonas Vallgårda, Dagens Nyheter, 2017-05-18
Pengar till primärvården, ny barnakut, fler vårdval och färre konsulter är viktiga delar i landstingsbudgeten. Någon lösning på vårdplatskrisen inom akutsjukvården syns dock inte i den borgerliga alliansens förslag.

Nya sjuksköterskor nobbar Akademiska

img Jonas Vallgårda, svt.se, 2017-05-18

... Som nybakade sjuksköterskor skulle de kunna sitta i något av en guldsits, men de ser det inte så: - Man skulle ju kunna tycka det och jag vill gärna jobba på sjukhuset, jag tycker det verkar spännande. Men det känns helt enkelt för osäkert, säger Elinda Persson. Sommaren är en hektisk tid inom vården eftersom det är brist på personal. - Som ny behöver man handledning av erfarna kolleger, och med den situation som råder på Akademiska känns det inte som vi kan få det.

Pengar till vårdpersonal föreslås

Jonas Vallgårda, TTELA, 2017-05-15
Den största satsningen i nästa års budget blir på vårdpersonalen. Det vill i alla fall Västra Götalandsregionens styrande partier. I går presenterade Grönblå samverkan sitt budgetförslag för nästa år.

Så mycket kostar nya myndigheten i Angered

Jonas Vallgårda, Dagens Opinion, 2017-05-15

Regeringen har satt ned foten om den planerade Jämställdhetsmyndigheten, både vad gäller placering och kostnad. Den kommer att placeras i Göteborgsförorten Angereds centrum och vara i gång 1 januari 2018. Myndigheten kommer att ha 75 medarbetare. Någon myndighetschef är inte utsedd för Jämställdhetsmyndigheten när detta skrivs. Utredningen om inrättande av en jämställdhetsmyndighet räknar med att myndigheten behöver 90 miljoner kronor per år i anslag.

Vårdköerna fick partiledarna att tända till

Per Malmquist, Lantbrukets Affärstidning, 2017-05-15
Situationen i vården fick partledardebatten i SVT att hetta till. Alliansen anklagade statsminister Stefan Löfven för växande vårdköerna växer. Titta hur vårdköerna växer.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »