Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 2, 2020

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

En av tre börjar 2020 med att byta jobb

img Jonas Vallgårda, VD-tidningen, 10 Jan 2020
Hela 29 procent av svenskarna tänker helt säkert byta jobb det närmaste halvåret, enligt arbetslivspanelen Manpower Work Life. Ungefär lika många överväger också att ta detta steg, även om de inte bestämt sig.

Ta hand om dig själv som ledare

img Jonas Vallgårda, Motivation.se, 09 Jan 2020
Vi har kommit till den femte och sista delen i serien Det cirkulära ledarskapet, ett ledarskap som får förändring att hända och chefen att hålla. Frida Lundh har tidigare skrivit om att sjunga långsamhetens lov, att livet inte handlar om balans, vikten av att bli vän med sin ambition och vad som kan hända när man utforskar sina tankar.

Protect Your Time at Work by Setting Better Boundaries

img Jonas Vallgårda, Harvard Business Review, 09 Jan 2020

Executive Summary: Meetings that run late. Interruptions at your desk. Late-hour emails and texts. Requests from coworkers on your time can prevent you from completing important tasks, make you leave work late, or even disrupt family time at home. You need to set time boundaries. First, block out time on your calendar when you can't meet to control when you're available for meetings - for instance, when you're commuting or want to get focused at the start of the day. Second, ensure you're setting meetings for the appropriate amount of time, using a focused agenda.

Superchefer inspirerar andra att bli chefer

Jonas Vallgårda, Prevent Arbetsliv Senaste Artiklar, 09 Jan 2020

Chefsrekrytering är vanligtvis en HR-fråga. Men forskning visar att de chefer som redan finns inom organisationen spelar en viktig roll. – Medarbetare lämnar oftare en chef än en organisation, säger Christine Blomquist, universitetslektor i företagsekonomi vid Lunds universitet som gjort studien tillsammans med kollegan Rikard Larsson.

Sjukskrivning – enkla svar på de 14 vanligaste frågorna

img Jonas Vallgårda, DinaPengar.se, 08 Jan 2020

Vill du ha alla fakta om ersättning när du blir sjuk, karensavdrag, läkarintyg, om du kan vårda sjuk anhörig, hur det funkar för deltidsarbetande och pensionärer – då har du hittat rätt. 1. Vad betyder karensavdrag? Den 1 januari 2019 infördes karensavdraget och ersatte den tidigare karensdagen. Syftet med ändringen var att göra avdraget mer rättvist och förutsägbart.

När det privata tar över på jobbet

img Jonas Vallgårda, SACO Chefstidningen, 07 Jan 2020

Skilsmässa, dödsfall i familjen eller sjuka anhöriga. Alla människor råkar någon gång ut för kriser. Men hur agerar man som chef när ens medarbetare inte orkar med jobbet?

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Bild av Larisa Koshkina från Pixabay

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »