Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 18

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

Guide: Så lyckas du som distanschef

img Jonas Vallgårda, Chef.se, 2017-05-05

Att hålla ihop teamet och skapa vi-känsla när medarbetarna arbetar på spridda håll är chefens största utmaningar i distans­ledarskapet, visar Chefs undersökning. Nycklar är tydlighet och tät kommunikation. Ändå tycks fördelarna överväga problemen. Distansledarskap har blivit både enklare och svårare på senare år ...

"Samvetsstress och dåliga villkor bakom sjuksköterskeflykten"

Jonas Vallgårda, DN Debatt, 2017-05-04
I tider av personalbrist ser sig sjuksköterskor reducerade till ett "huvud" på ett schema, en assistent till andra yrkesgrupper och en samordnare av andra yrkeskategoriers insatser, skriver artikelförfattarna.

"Fler patienter måste kunna få en fast läkare"

Jonas Vallgårda, Svenska Dagbladet, 2017-05-04

Sverige har 21 olika vårdvalsmodeller för primärvård – en för varje landsting/region. En välfungerande modell för primärvården i hela landet kan lösa många av sjuk­vårdens problem, skriver överläkare Jonas Ekström.

Rekryteringstrender att ha koll på år 2017

Jonas Vallgårda, HRbloggen, 2017-05-02

Dagens och morgondagens rekrytering tar tekniken och vetenskapen till hjälp för att hitta rätt kompetens på rättvisa grunder. Här är tio rekryteringstrender på stark frammarsch.

Över 100.000 skadas i vården varje år

Jonas Vallgårda, SVT Nyheter Inrikes, 2017-05-02
Överbeläggningarna och utlokaliseringarna i den svenska sjukvården fortsätter att öka, samtidigt som antalet vårdskador inte längre minskar. Det konstaterar Socialstyrelsen i en ny rapport.

Patientmiljard för snabb vård

Jonas Vallgårda, Regeringskansliet, 2017-05-01
En bra sjukvård för alla - oavsett vem du är eller var du bor - är en grundbult i den svenska modellen. Sjukvården i Sverige är också i grunden bra med medicinska resultat i världsklass.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »