Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 16

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

"Företagen får de projektledare de förtjänar"

img Jonas Vallgårda, Kvalitetsmagasinet Ledarskap, 2017-04-20

I många organisationer anses det finare att bli affärsområdeschef än projektledare. Då får man heller inte de skickligaste ledarna att driva de viktigaste förändringarna, säger Erik Sjöberg. Förändring är idag vardag i de flesta verksamheter. Då behövs skickliga projektledare som kan hantera en snabbrörlig verklighet. Trots det är det få verksamheter som förstår värdet i att utveckla projektledarrollen.

Forskare: Utbildning måste värderas högre

Jonas Vallgårda, Dagens Samhälle Arbete, 2017-04-20

Utbyggnaden av den svenska högskolan har varit kraftfull och nu föreslås ytterligare kommunala utbildningscentra. Trots det får arbetsgivare allt svårare att rekrytera. Att kunskap inte värdesätts gör att Sverige får allt svårare att hävda sig som kunskapsnation, skriver ekonomiforskarna Johan Eklund och Lars Pettersson.

"Fel höja marginalskatten på arbete"

Jonas Vallgårda, TCO Debattartiklar, 2017-04-20

Svensk ekonomi är stark och prognoserna talar för ökad sysselsättning och ökad tillväxt. Precis som regeringen och Vänsterpartiet skriver öppnar detta upp för reformer som stärker människors framtidstro och ökar tryggheten. Men de glömmer viktiga reformer, skriver Eva Nordmark, TCO.

Metoden som fungerar bättre än medarbetarsamtal

Jonas Vallgårda, Lag & Avtal, 2017-04-19

En av Lag & Avtals mest lästa artiklar någonsin har rubriken ”Expert: Medarbetarsamtal är verkningslösa”. Psykologen Mary-Clare Race menade att ”idén att man skulle kunna styra verksamheten med att en gång om året ha medarbetarsamtal är lika knasig som att ett äktenskap skulle funka om bara paret firar sin bröllopsdag”.

Nyckeln till en högpresterande arbetsplatskultur är i stället att uppmuntra det rätta beteendet vilket kan ske genom meningsskapande, utmaningar, uppmärksamhet, utveckling, erkännande och valmöjligheter.

Betald mjukstart ska locka barnmorskor till förlossningen

Jonas Vallgårda, Dagens Nyheter, 2017-04-18
"När det blir sjukluckor blir det lätt så att man saknar någon att prata med", säger Anna Stenhammar, barnmorska sedan ett år tillbaka.

Tre chefer som gjorde misstaget att ta sina medarbetare i försvar

Jonas Vallgårda, Chefshuset Blogg, 2017-04-18
Den gyllne regeln är att chefer – trots att det kan vara både smärtsamt och riskfyllt – ska ta medarbetarna i försvar och axla ansvaret för deras handlingar. Det bygger lojalitet, förtroende, trovärdighet och engagemang i teamet. Men regler har undantag och chefer utan gott omdöme kan snubbla snett. Och det finns till och med lägen där en chef kan framstå som en idiot om hen ställer sig bakom medarbetarna. På det temat har jag tre exempel bara från de senaste veckorna.

Forskare: Utseendet spelar roll för nytt jobb

Per Malmquist, Upsala Nya Tidning, 2017-04-16
Hur snygg behöver du vara för att få en anställning? Att vara hel och ren räcker i alla fall inte. Det konstaterar forskare i Karlstad som menar att ett "hälsosamt" yttre kan spela en viktig roll när du söker jobb.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »