Chefer och Ledare

Omvärlden vecka 13 - 2018

img

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare. Kort vecka - kort omvärldsspaning...

img

​Allt fler vårdanställda hotas – nu inleds pilotprojekt med anonyma namnbrickor

Jonas Vallgårda, Mynewsdesk Offentlig Sektor, 2018-03-27
Den ökade otryggheten i Stockholmsregionen går ut över sjukvården. Det visar landstingets medarbetaruppföljning för 2017. Cirka 3000 medarbetare uppger att de under förra året blev utsatta för hot eller våld på jobbet av externa personer. Merparten av dessa arbetar inom sjukvården. Landstinget inleder därför nu ett pilotprojekt med anonyma namnbrickor på Danderyds sjukhus akutmottagning.

Kommuner öppnar filialer för att locka kompetens

Jonas Vallgårda, SACO Chefstidningen, 2018-03-27

Det kan vara svårt som kommun att få tag i nyckelkompetenser. Arbetskraften vill gärna bo i storstan. Vad göra? Tjörn, Tyresö och Östhammar har hittat en lösning. De har öppnat kontor på större orter för att behålla och locka personal.

Tre centrala förslag mot vårdplatsbristen

Jonas Vallgårda, Läkartidningen, 2018-03-27

Vårdplatsgruppen (VÅG) bildades som en arbetsgrupp inom Läkarförbundet i början av 2016. Då hade vårdplatssituationen börjat beskrivas som att det är »sommar året om«, dvs antalet vårdplatser ökade aldrig igen efter semestermånaderna. Syftet med arbetsgruppen var att utreda och visa på konsekvenserna av vårdplatsbrist, bidra med fakta i debatten och ta fram förslag till åtgärder

Inga fler vårdplatser på de nya sjukhusen

Jonas Vallgårda, Gefle Dagblad, 2018-03-27

Sjukvården tyngs av överbeläggningar och vårdköer. Men när Region Gävleborg ska bygga nya sjukhus kommer antalet vårdplatser inte att utökas. - Fler vårdplatser löser inte problemen, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Göran Angergård.

En bra chef – viktigaste skälet till jobbskifte

Jonas Vallgårda, Tidningen Chef Nyheter, 2018-03-26
Bra chefer rankas som det viktigaste argumentet bland människor som söker nytt jobb. Det framgår av Poolias senaste kompetensindikator över utbud och efterfrågan på kvalificerade tjänstemän. Hälften av alla tillfrågade angav bra chefer som ett "mycket viktigt" skäl för att byta arbete. Som nummer två på viktighets-listan kom utvecklande arbetsuppgifter (46 procent) och därefter trevliga kollegor (41 procent), flexibla arbetstider (39 procent) och uppskattning och erkänsla (36 procent).

Minskad stress med digitala möten

Jonas Vallgårda, Prevent Arbetsliv, 2018-03-26

Flygets miljöpåverkan har debatterats flitigt den senaste tiden. Ett nytt projekt som Trafikverket driver på uppdrag av regeringen, visar att kostnader, koldioxidutsläpp samt stress minskar om man drar ner på jobbresorna och istället satsar på fler digitala möten.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »