Chefer och Ledare

Omvärlden - vecka 11, 2020

Omvärldsbevakning från Vårdförbundet för dig som är chef eller ledare.

Karensavdrag och korttidsarbeten – så påverkar corona arbetsmarknaden

img Jonas Vallgårda, Du & Jobbet / 13 Mar 2020

Många verksamheter i samhället har gått ner på lågvarv. Exempelvis flygresandet. Det mesta handlar just nu om corona-viruset. Här är de viktigaste besluten du behöver känna till när det gäller arbetsmarknaden. I går annonserade regeringen att det så kallade karensavdraget slopas. Syftet är att man inte ska gå till jobbet småsjuk för att man inte "har råd" att vara sjuk. Staten kommer alltså att betala ersättning under den första dagen man är sjuk och frånvarande från jobbet.

Nominera till Vårdförbundets priser 2020!

img Jonas Vallgårda, Vardforbundet / 13 Mar 2020

Vårdförbundet vill stimulera medlemmarnas förmågor och prestationer inom hälso- och sjukvården. Därför arrangerar vi varje år Vårdgalan, där tre olika priser delas ut i personcentrerad nära hälso- och sjukvård, ledarskap och handledarskap för studenter. Nu är det dags att nominera till årets priser. Vårdgalan 2020 går av stapeln fredagen den 6 november i centrala Stockholm. Hit bjuds både medlemmar, politiker och beslutsfattare in.

Remissroboten Robban rattar röntgenkollen

img Jonas Vallgårda, Dagens Samhälle / 13 Mar 2020

En smart robot har tagit över det ensidiga arbetet med att söka efter svar på röntgenremisser i it-systemen på akutmottagningen på Södra Älvsborgs sjukhus i Borås. "Vi spar jättemycket tid på det här", säger undersköterskan Yvonne Axelsson.

5 framgångsfaktorer för att locka till sig och behålla medarbetare

img Jonas Vallgårda, VD-tidningen / 12 Mar 2020

En ny undersökning visar att om man vill rekrytera kvinnor då ska man erbjuda ett större lönekuvert. Framförallt är det kvinnor mellan 25 och 44 år som lockas av en högre lön – och det är också en viktig faktor som får dem att stanna på sin nuvarande arbetsplats. För män i samma ålder är lönen inte lika viktig.

"Etiska reflektioner behöver ske regelbundet"

img Jonas Vallgårda, Dagens Medicin Nyheter / 11 Mar 2020
Sjuksköterskor behöver tillfällen till etisk reflektion för att stanna kvar i yrket, skriver Sjuk­sköterskornas etiska råd.

10 råd som motverkar ohälsa bland chefer

img Jonas Vallgårda, Kvalitetsmagasinet Arbetsmiljö / 10 Mar 2020

Chefernas långtidsfrånvaro fortsätter att öka, framförallt den som beror på psykisk ohälsa. Men även att korttidsfrånvaron går ned kan tolkas som en varningssignal, enligt en färsk rapport från Previa som lyfter fram tio råd för att motverka ohälsoproblemen

Därför riskerar omorganisationer att misslyckas

img Jonas Vallgårda, Personal & Ledarskap Nyheter / 09 Mar 2020
Många företag går vilse vid omorganisationer. En förklaring är att förändringsidéerna varken förankras eller kommuniceras rätt till medarbetarna.

Sammanställt av: Jonas Vallgårda

Bild av Larisa Koshkina från Pixabay

Vill du inte längre få nyhetsbrev från Vårdförbundet? Avregistrera dig här »