Idag är det din yrkesdag - gör det synligt!

Idag den 15 april är det den internationella yrkesdagen för biomedicinska analytiker. Visa hur du och dina kollegor uppmärksammar dagen genom att använda #minyrkesdag i sociala medier. Ladda ner vårt material och använd på ditt jobb eller på möten där ni pratar om hur yrket kan utvecklas hos er. Vi har också fixat rabatter till dig i vår medlemsbutik. Och du, grattis till att du har ett av världens viktigaste yrken!

Se hur du kan lyfta ditt yrke
Vi måste sluta vara “labbråttor” och börja vara biomedicinska analytiker

"Om man frågar en 10-åring vad en läkare eller sjuksköterska gör, kan de faktiskt ge ett svar på det. Detta träffar dock inte in på mitt yrke. Hos oss är det till och med ovanligt att en kollega inom hälso- och sjukvården vet vad vi gör, hur ska då alla andra veta? Om ungdomarna aldrig märker oss eller får reda på att vi finns kommer de inte söka sig till utbildningen när de går ut gymnasiet. Och om politiker aldrig märker oss kommer det inte ske en utveckling inom vår profession."

Läs Sophia Godaus blogginlägg
Can you imagine a World where the Biomedical Scientists and their laboratories don’t exist?

"The success of medicine nowadays, patient survival, as well as their quality of life, are linked to the thousands of results that every day are produced in laboratories with quality assurance. Many lab tests are the result of Biomedical Science research that started at Higher Education Institutions or independent research labs, involving Biomedical Scientists and due to translational medicine make part of the laboratory routine."

Läs ordförande för EPBS, Fernando Mendes inlägg
Vi ska säga “Här är jag, detta är min spetskompetens”

"Både denna kunskap inom sjukdomar i ett system och den avancerade process som utförs på laboratoriet tycker jag är otrolig. Jag kan bli överraskad, förvånad och grymt stolt över min kompetens. Jag är stolt över min säkerhet. Jag är stolt att jag tänker till innan jag agerar. Jag är stolt över den påverkan mitt kunnande och mitt arbete har för en patient. Jag måste ju vara så mycket värd, eller hur?"

Läs Jennifer Arnqvists blogginlägg
Vi måste börja tala om yrkesskicklighet

"Vi kan börja med att sätta ord på vår kunskap och hur den bidrar till en bättre vård. Synliggöra att erfarenhet behövs exempelvis för att vägleda att rätt analyser blir beställda, för personkännedom som underlättar samarbete mellan professioner för patientens bästa, för att våra yngre kollegor ska kunna utvecklas. Vi måste börja tala om yrkesskicklighet."

Läs Åsa Gyberg-Karlssons blogginlägg
Läs fler blogginlägg

Vi publicerar ännu fler blogginlägg från biomedicinska analytiker i samband med yrkesdagen, gå in och läs redan nu och håll koll de närmaste dagarna. Var gärna med och kommentera dina tankar om inläggen.

Till biomedicinska analytiker-bloggen

Vårdförbundet Direkt