Starkaste skälen till Vårdförbundet

"Kollektivavtal med SKL", "Juridisk hjälp av vårdkunniga om något händer mig", "Vi hör ihop med liknande yrken". Ja, det är några av de anledningar till att barnmorskor är medlemmar i Vårdförbundet.

Vårdförbundet är ett fackförbund för barnmorskor

Just nu får vi en del frågor från barnmorskor som undrar om de måste lämna Vårdförbundet i och med att SRAT och Svenska barnmorskeförbundet nu erbjuder fackligt medlemskap för barnmorskor. Därför vill vi vara tydliga: Vårdförbundet är ett fackförbund för barnmorskor. Som medlem i Vårdförbundet behöver du därför inte göra någonting, ditt medlemskap fortsätter precis som vanligt.

Barnmorskenätverket tar vara på dina frågor

På bilden ovan ser du Vårdförbundets barnmorskenätverk som arbetar med barnmorskefrågor. Nätverket tillsammans med vårdinriktade yrkeshandläggare, förhandlare, ombudsmän och förtroendevalda fortsätter att arbeta med fackliga frågor för dig som barnmorska.

Vår medlemsservice stöttar dig

För dig som medlem finns också Vårdförbundet Direkt. Dit kan du ringa för att få råd och stöd i frågor som rör din anställning, dina avtal, regler om ledighet och arbetstider med mera. Du kan också vända dig hit med frågor om ditt medlemskap. Ring 0771-420 420 eller skicka in din fråga via vårt webbformulär.

Se vad fler tycker om värdet med medlemskapet

Vill du höra vad andra barnmorskor gillar med Vårdförbundet? Se vår film på webben och läs flera kommentarer från medlemmar här.

Du kan också kontakta Marie-Charlotte Nilsson, marie-charlotte.nilsson@vardforbundet.se, eller Åsa Mörner, asa.morner@vardforbundet.se, som är barnmorskor och sitter med i både barnmorskenätverket och Vårdförbundets förbundsstyrelse. De kan ge dig en bra bild om hur Vårdförbundet jobbar för barnmorskor.

Fler frågor och svar

Vill du veta mer om fördelarna med att vara med i Vårdförbundet och vad skillnaden blir i ett annat förbund, ta gärna del av våra frågor och svar.

Läs Vårdfokus artikel om barnmorskor som beslutat sig för att vara kvar i Vårdförbundet.

Följ gärna barnmorskebloggen där barnmorskor berättar om sina perspektiv.

Vill du kolla in våra 10 bästa skäl till medlemskap och alla dina förmåner, hittar du dessa här.

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga