Fira barnmorskeyrket den 5 maj!

För att fira ett av världens viktigaste yrken på den Internationella Barnmorskedagen 5 maj, ger vi barnmorskemedlemmar rabatter på medlemsprodukter. Vi ger också dig möjligheten att hylla ditt yrke genom att sätta upp affischer och ordna tipsrundor. Vill ni lyfta ert yrke på arbetsplatsen en nivå till, finns presentationsmaterial med frågor ni kan diskutera. Men mest av allt, känn dig stolt över ditt yrkesval! Du är så viktig!

Läs mer om hur du kan fira
Se "Barnmorskan på Skansen" kostnadsfritt

Bli en av de 100 medlemmar som går in kostnadsfritt på Skansen inkl VIP-Allsång! Vårdförbundet bjuder tillsammans med Skansen på inträde och en guidad tur genom rollspelet ”Barnmorskan på Skansen” samt en VIP-sittning på genrepet av Allsång på Skansen. Datum: 3/7 samt 10/7. Gäller för 50 personer per datum.

Mer om eventet och hur du anmäler dig
Barnmorskor gör skillnad! – Milla Belkacem bloggar

Vi har sagt ifrån, gått emot tystnadskultur och samhällsnormer med nya möjligheter som vuxit fram.

Läs Millas inlägg i barnmorskebloggen
Barnmorskor på Facebook - gå med

Möt andra barnmorskor i Vårdförbundet, diskutera och ställ frågor. Vårdförbundet samlar yrket på Facebook och ger viktig och relevant information till dig som medlem.

Gå med i gruppen för barnmorskor i Vårdförbundet
Vad finns det för utmaningar efter lång tid i yrket som barnmorska? – Kristina Landeborg bloggar

I början av mitt barnmorskeliv fanns tid att verkligen vara närvarande hos den födande kvinnan. Jag kunde ofta sitta på en stol och småprata mellan värkarna, kanske sticka på en liten minimössa som lades i en korg till försäljning. Jag tror vi lätt skulle kunnat sticka ihop till en ny ultraljuds- el. CTG- apparat! Det fanns inte tillgång till EDA men jag tror att närvaron på rummet hade betydelse för föräldrarnas upplevelse.

Läs Kristinas reflektioner om barnmorskelivet
Ett träningspass i badrummet på förlossningen – Malin Bergander bloggar

Förra barnet föddes bara några minuter efter att de anlänt till förlossningen hon och mannen. Doulan hann inte ens ur sängen hemma innan det var klart. Hon känner sig inte helt bekväm med tanken på hemförlossning. Blir det nödvändigt så är det så. Men helst inte.

Läs hela förlossningshistorien
Att vara barnmorska är att förutse det oförutsägbara – Charlotte Stenström bloggar

Att vara barnmorska är att förutse det oförutsägbara; att på ett ögonblick ställa om när det normala blir allt annat än just det, vetskapen om att från och med detta ögonblick utgör mina handlingar kanske skillnaden mellan liv och död. När det sedan plötsligt återgår till dämpad belysning och intensiv kvinnokraft; kanske är det just det som gör det så fantastiskt.

Läs Charlottes blogginlägg om yrket

Vårdförbundet Direkt