Hylla ditt yrke på Barnmorskedagen 5 maj!

Den 5 maj lyfts barnmorskans yrkesroll i världen. Gör det du också! Vad är det bästa med att vara barnmorska tycker du? Sätt upp Vårdförbundets affisch på din arbetsplats och berätta hur du känner för ditt yrke. Ladda ner den på webben och se till att ni lyfter det fina med att vara barnmorska. Och du, grattis till att du har ett av världens viktigaste yrken.

Ladda ner material och hitta hyllningstips
Fynda fint badlakan, ryggsäck och datafodral

Vi rabatterar fina produkter i medlemsbutiken till medlemmar i samband med Barnmorskedagen. Passa på fram till 10 maj. Du hittar rabatterna när du loggar in i medlemsbutiken och klickar på profilprodukter och rea.

Hämta din rabatt i medlemsbutiken
Gästblogg: Jag har både livet och döden i mina händer

Som barnmorska ledsagar jag kvinnor genom förlossningar, oavsett om barnet är efterlängtat, friskt eller sjukt. Som barnmorska möter jag kvinnor som söker råd om hur de kan skydda sig mot oönskade graviditeter likväl som jag möter kvinnor som blivit oönskat gravida och vill avbryta sin graviditet. Som barnmorska möter jag kvinnor som kämpar mot livshotande sjukdomar, kvinnor som blivit våldtagna och brutalt misshandlade. Som barnmorska möter jag glädje. Som barnmorska möter jag sorg. Jag har både livet och döden i mina händer.

Läs Åsa Mörners blogginlägg
Värva en kollega - Vinn en spa-vistelse och produkter från Delicard

Mellan den 1 maj och 31 augusti får du finfina gåvor från Delicard när du värvar nya kollegor till Vårdförbundet. Ju fler du värvar desto fler gåvor får du. Den som värvar flest nya medlemmar under perioden kan dessutom vinna ett presentkort på SPA värt 5000 kr.

Så här går det till att värva
Gästblogg: Case load eller one-to-one-care eller annat? Vi behöver ett nationellt program för barnmorskor!

Många röster, kanske främst från barnmorskeleden, höjs för case load och detta är naturligtvis ett alternativ men det kräver stora förändringar av ett etablerat arbetssätt med involvering av dagens barnmorskor inom mödrahälsovården. Det är absolut genomförbart, men inte utan ett gott förankringsarbete hos medarbetare, brukare, politiker samt hälso- och sjukvårdens ledning.

Läs Elisabeth Brynolfs blogginlägg
Gästblogg: Det krävs inte löner på 95 000 kr för att få oss att stanna

Vi kan läsa att i Örnsköldsvik erbjuds semestervikarierande barnmorskor 95 000kr i månadslön. Det gör naturligtvis de ordinarie barnmorskorna rasande. Det är ingen som missunnar semestervikarierna en god lön. Men det är svårt att förstå hur det blivit så här. Att någon (= arbetsgivare) är villiga att betala så mycket hellre än att satsa på en bra löneprocess där erfarenhet och kompetens lönar sig och där skillnad i lön mellan ny och erfaren är så pass stor att det lönar sig att stanna kvar. Det är svårt att förstå...

Läs Emma Jonssons blogginlägg
Saga är barnmorskan som var med i kongressens inre rum

Det är ett forum för åsikter, tankeutbyte, idéspridning, erfarenhetsutbyte och, inte minst, beslut som rör framtidens förutsättningar för alla de som valt ett av de viktigaste arbeten som finns. Saga Fogelström var med på påverkade på Vårdförbundets kongress förra året.

Mer om Saga på kongressen

Vårdförbundet Direkt