Nominera en medlem till Vårdförbundspriset

Vi har nu stängt möjligheten att nominera till Vårdförbundspriset 2017 i samarbete med Folksam. Vi tackar för alla de nomineringar som kommit in under våren - juryn sammanträder i juni och då meddelas vilka som är slutkandidater. Vinnarna presenteras sedan på Vårdgalan i Stockholm den 20 oktober.

Medlemmar i Vårdförbundet tar varje dag initiativ för att utveckla och förbättra den svenska vården. Det vill vi stimulera. Därför delar vi ut ett pris till en eller flera som vågar och lyckas genomdriva dessa förändringar. Prissumman är 500 000 kronor och går direkt till vinnarna personligen.

Projekt i personcentrerad vård premieras

Eftersom Vårdförbundet vill se ett skifte till personcentrerad vård i Sverige delas priset i första hand ut till medlemmar som arbetar för ett personcentrerat förhållningssätt.

Nominera en medlem till Vårdförbundspriset

Vem som helst kan nominera någon av Vårdförbundets medlemmar till Vårdförbundspriset. Till exempel kan du nominera en kollega, din chef kan nominera dig och en politiker kan nominera din chef.

Du nominerar genom att fylla i ett kort formulär (nu stängt för fler nomineringar under 2017) med namn på den du vill nominera samt en motivering till varför du tycker att hen är värd priset. Är det fler personer som är kopplade till  verksamheten, anger den nominerade detta i den kompletterande informationen (se nedan).

Sista nomineringsdag

Den sista nomineringsdagen är 16 april 2017.

Vad händer sedan?

Personen du/ni nominerat får e-post om sin nominering och bli uppmanad att skicka in kompletterande information och uppgifter om sitt utvecklingsarbete. Den nominerade personen måste alltså själv skicka in information och uppgifter om sitt arbete för att ha en chans att vinna. Här kan hen ange fler personer som ingår i den nominerades verksamhet.

Sista dag för den som är nominerad att skicka in sina uppgifter var den 27 april.

Vem bestämmer vem som vinner?

När den kompletterande informationen från de nominerade har kommit in påbörjar en expertjury sitt arbete med att granska alla kandidaters arbete. En eller flera kandidater kan vinna Vårdförbundspriset. Expertjuryn utser också vinnaren.

Prisutdelning på Vårdgalan

Priset delas ut på Vårdgalan i Stockholm den 20 oktober, då vi också firar att Vårdförbundet fyller 40 år. Dessutom delar vi ut det nyinstiftade priset Årets Vårdchef. Läs mer om priset och hur du nominerar.

Tidigare vinnare

Vill du veta vilka som har vunnit Vårdförbundspriset tidigare år? Här kan du läsa om vinnarna 2009-2015 och deras projekt. Här presenterar vi förra årets vinnare.