Nominera en medlem till Vårdförbundspriset 2018

Nu är det dags att nominera till årets upplaga av Vårdförbundspriset i samarbete med Folksam!

Vem som helst kan nominera någon av Vårdförbundets medlemmar till Vårdförbundspriset. Till exempel kan du nominera en kollega, din chef kan nominera dig och en politiker kan nominera din chef. I år ser vi gärna nomineringar från kommunal hälso- och sjukvård, men vi tar naturligtvis emot bidrag även från andra verksamheter.

Kriterier vid nominering

• Hen är medlem i Vårdförbundet
  • Hen har mod och vågar förnya samt utmanar arbetssätt och strukturer för att utveckla en personcentrerad vård
  • Hen drivs av en övertygelse och en vilja att utveckla vården tillsammans med andra och har åstadkommit förändring

Du nominerar genom att fylla i ett kort formulär med dina kontaktuppgifter, uppgifter om den du vill nominera samt en motivering till varför du tycker att hen är värd priset. Den du nominerar ska ha godkänt att du skickar in nomineringen.

Är det fler personer som är kopplade till  verksamheten, anger den nominerade detta senare i den kompletterande informationen (se nedan).

Skicka in din nominering

Den sista dagen att nominera var den 22 april 2018.

Vad händer sedan?

Personen du nominerat får e-post om sin nominering och bli uppmanad att skicka in kompletterande information och uppgifter om sitt utvecklingsarbete. Den nominerade personen måste alltså själv skicka in information och uppgifter om sitt arbete för att ha en chans att vinna. Här kan hen ange fler personer som ingår i den nominerades verksamhet.

Sista dag för den som är nominerad att skicka in sina uppgifter är i slutet av april, exakt datum meddelas senare.

Vem bestämmer vem som vinner?

När den kompletterande informationen från de nominerade har kommit in påbörjar en expertjury sitt arbete med att granska alla kandidaters arbete. En eller flera kandidater kan vinna Vårdförbundspriset. Expertjuryn utser också vinnaren.

Prisutdelning på Vårdgalan

Priset delas ut på Vårdgalan i Stockholm den 9 november. Då delar vi dessutom utpris till Årets Vårdchef. Läs mer om det priset och hur du nominerar.

Tidigare pristagare

Vill du inspireras av tidigare pristagare? Här hittar du mer info om vinnarna 2009-2016 och deras projekt. Här presenteras förra årets vinnare.

Vårdförbundspriset i samarbete med Folksam

Vårdförbundspriset delas ut i samarbete med Folksam, som står för prissumman på 500 000 kronor. Vårdförbundspriset är ett av de största vårdpriserna i Sverige.