Maria Hogenäs, förstapristagare

Maria Hogenäs med prischeck på 250000 kronor

Barnmorskan Maria Hogenäs arbetar med personcentrerad vård för utomeuropeiska kvinnor under graviditet, förlossning och barnets första levnadsår. Till sin hjälp har hon 34 doulor som talar 23 språk. Tillsammans skapar de kraft, mod och glädje – och ett steg in i det svenska samhället. Förstapriset på 250 000 kronor delades ut på Hasselbacken i Stockholm den 9 november.

- Doulorna blir som de systrar och mödrar som brukar vara med på förlossningar i mångas hemländer. Vi möts i en tvärkulturell gemenskap och kan prata om förlossning, amning, kvinnors rättigheter och relationer till partnern, säger Maria Hogenäs.

Filmad intervju från Vårdgalan

Juryns motivering

"Barnmorskornas nyskapande arbete visar på mod och vårdens roll i samhället för en jämlik hälsa. Sedan 2008 har Doula & kulturtolk skapat kontinuitet genom en vårdkedja som stödjer och följer utrikesfödda kvinnor och deras partners genom graviditet, förlossning och under barnets första levnadsår.

Födelsehuset och Mammaforum vänder sig till kvinnor från utomeuropeiska länder som ännu inte talar svenska. Barnmorskornas personcentrerade arbetssätt stärker kvinnan och hennes närståendes egna resurser och kunskaper. Barnmorskorna stöttar också de 34 doulorna med kompetens inom 23 olika språk som blir en bro mellan en fragmenterad vård och en individanpassad vård. Kvinnans roll i familjen stärks och kvinnans partner får stöd i sin roll."

Bildtext: Maria Hogenäs (barnmorska och förstaprisvinnare), Eva-Maria Wassberg (barnmorska), Falas Mohamud Jama (mamma), Sineva Ribeiro (ordf Vårdförbundet), Ubah Adisamad (doula och kulturtolk). Foto: Jerker Andersson

Se filmen med Marias föreläsning under Vårdgalan här:

Se Marias bilder som visade - i pdf-format

Här kan du läsa en intervju med Maria från Sineva Ribeiros arbetsplatsbesök i oktober.

- Marias arbete tillsammans med doulorna skapar en bro mellan en fragmenterad vård och en vård som är individanpassad och begriplig. Det är fantastiskt att se hur samarbetet leder till att kvinnorna fylls med kraft, mod och glädje, säger Vårdförbundets ordförande Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet.