Vinnare Vårdförbundspriset 2016

På Vårdgalan den 9 november korades vinnarna av Vårdförbundspriset. Förstapris gick till barnmorskan Maria Hogenäs, som vann 250 000 kronor för sitt personcentrerade arbetssätt. Tre andrapristagare fick vardera 75 000 kronor. Läs mer, se intervjuer och föreläsningar från Vårdgalan nedan.
  • Maria Hogenäs med prischeck på 250000 kronor

Maria Hogenäs, förstapristagare

Barnmorskan Maria Hogenäs arbetar med personcentrerad vård för utomeuropeiska kvinnor under graviditet, förlossning och barnets första levnadsår. Till sin hjälp har hon 34 doulor som talar 23 språk. Tillsammans skapar de kraft, mod och glädje – och ett steg in i det svenska samhället. Förstapriset på 250 000 kronor delades ut på Hasselbacken i Stockholm den 9 november.

• Julia och Caroline med prischeck och blombuketter i händerna

Caroline Pettersson och Julia Olsson, andrapristagare

Sjuksköterskorna Julia Olsson och Caroline Jörnebrant (fd Pettersson)  använder personcentrering för att riva mossiga hierarkier på den stora medicinenheten med svårt hjärtsjuka. På köpet kommer en effektivare vård och nöjdare patienter.

• Linda Jervidal med prischeck

Linda Jervidal, andrapristagare

För Linda Jervidal handlar sårvård om att både se människan och att få alla inblandade med på tåget. Som sårsjuksköterska och distriktssköterska hjälper hon en stor grupp patienter som ofta lider i det tysta och sprider samtidigt sin kunskap över hela Jämtland/Härjedalen.

• Bild på Andreas och Bea med prischeck

Beatrice Adriansson Carlsson och Andreas Lann, andrapristagare

Sjuksköterskorna Beatrice Adriansson Carlsson och Andreas Lann arbetar i en många gånger tuff miljö på psykosenheten på Mölndals sjukhus. Genom att möta patienternas önskemål och arbeta förebyggande har de lyckats att drastiskt minska antalet tvångsåtgärder.

• Nominerade och bubblare till Vårdförbundspriset 2016

Expertjuryn har nominerat fyra kandidater som har möjlighet vinna Vårdförbundspriset på 500 000 kronor. Kandidaterna kommer från Västra Götaland samt Jämtland och har alla visat exempel på hur personcentrerad vård kan drivas i praktiken.