Dagdröm! Lär dig hantera stress

Pressen på människor i både yrkesliv och privatliv är stor. Många drabbas av oro, utmattning, sömnsvårigheter och en känsla av att ha kunnat göra mer både på jobbet och privat. Stress i sig är inte farligt, men stress utan återhämtning är det. Med rätt verktyg kan du få hjälp att hantera stress innan den blir skadlig.

Omslag till boken DagdrömArbetsgivare har naturligtvis ett stort ansvar för att din arbetsmiljö är hälsosam. Men genom ny kunskap och de konkreta verktyg som finns i boken, kan du få kraft att också själv förändra förutsättningarna för ett hälsosamt liv.

Vi behöver dagdrömmar för att må bra, vilket det finns stöd för i modern hjärnforskning. Så varför inte använda dagdrömmar mer medvetet? Det är vad den här boken handlar om. I boken får du också veta mer om hur arbetsplatser kan utvecklas samt hur kropp, själ och samhälle hänger ihop. Du har dessutom plats för egna anteckningar och reflektioner.

Som medlem i Vårdförbundet kan du beställa boken utan kostnad. För övriga kostar den 200 kronor. Boken är slut i lager. 

Vill du boka en föreläsning? Kontakta författaren  Åsa Fe Kockum, asafe@kockum.biz för prisuppgifter.

Ett smakprov på övningar ur boken som du kan göra i vardagen

Tanketrädet - en medveten dagdröm

Släpp taget om en tanke, låt den falla som när ett löv faller från ett träd på hösten.

Du sitter under en gammal ek. Du sitter med ryggen lutad mot trädets tjocka, stabila stam. Under dig känner du trädets rötter som fortsätter djupt ner i marken. Känn den mjuka vinden mot din kind. Ovanför dig svävar grenverk och löv i olika färger. Det är en varm höstdag. Vid sidan av dig flyter en bäck. Du hör ljudet från lövens rasslande i vinden och kluckandet från vattnet i bäcken.

Låt trädens löv representera dina tankar. Löven är som en förlängning av olika saker som händer i ditt liv eller som har hänt. Det är saker som andra har sagt dig, saker som du sagt till andra och dina reflektioner. Det är glada tankar, mindre glada tankar, sorgliga tankar, tomma tankar och arga tankar. Vissa tankar kanske plågar dig med att återkomma och vill inte släppa taget, trots att du vet att en tanke inte är du. Du betraktar löven, hur de sakta glider, faller ner och landar i bäcken och flyter iväg. Du är densamma även när vissa tankar faller.

Du sitter stadigt där du sitter och inte mycket förändras utom att det ena lövet efter det andra faller ner i bäcken och glider iväg, och du fylls med avkoppling och lugn. Fortsätt så länge som du behöver just nu. Du vet att du när som helst kan komma tillbaka till ditt tanketräd och släppa taget om tankar så att det kan komma nya löv på grenarna när det är dags.

Tankepaus med armbandet

Illustration av övningen ArmbandetGör ditt eget armband! Hobbyaffärer brukar ha många olika alternativ. Sedan skaffar du dig pärlor att trä på armbandet. Till det armband som jag här beskriver behöver du ungefär 10 pärlor, jag brukar använda fyra olika färger. Tre pärlor i en och samma färg, alltså nio pärlor i tre olika färger och ytterligare en pärla i en annan färg. Varje pärla representerar en enkel övning.

Sätt sedan armbandet på din handled. Övningarna bryter tankegångar och aktiverar det nervsystem som signalerar kroppsligt och sinnligt lugn. Det förankrar dig också här och nu och ger dig återhämtning.

Använd armbandet regelbundet under dagen, minst tre gånger varje dag. Fortsätt med det under en längre tid.

Anteckna i din dagbok eller här i boken hur du upplever det. Ibland kan det vara irriterande att bryta tankarna du har förstunden.

Kom ihåg att hjärnan drar nytta av att bryta problemfokusering för att släppa in andra tankar, det ökar kreativiteten. Det hjälper armbandet dig med. Övningen tar inte mer än några minuter. Upplever du att din grundläggande anspänning är hög så kan du göra den varje timme för att aktivera återhämtning i kroppen. Återhämtning får du när du släpper taget en stund om dina oroande tankar.

Övningen: Du ser tre olika saker där du befinner dig (en person, en lampa, ett tak), gärna saker som du inte redan har lagt märke till. En pärla för varje sak du lägger märke till. Hör tre ljud (någon som pratar, steg, tystnad). En pärla för varje sak du lyssnar på. Kroppskänsla, du känner tre saker (fötterna i skorna, kläderna mot armen, rumpan på stolen). En pärla för varje kroppskänsla.

Till sist tar du åtminstone ett djupt andetag där du främst fokuserar på att andas ut riktigt länge. Fortsätt helst med andetagen ett tag. Det hjälper exempelvis hjärtat att lugna ner sig. Du kan göra övningen oavsett om du står, går, sitter eller ligger ner. När du väntar på tunnelbanan, bussen eller på mötet.

Fjällstugan - sov bättre

Dagdrömmen kan vara effektiv för att hjälpa dig att sova bättre och för varma händer och fötter.

Du befinner dig i en fjällstuga, högt uppe ifjällen. Det är midnatt och vit, kall, vacker vinter. Utanför fjällstugan hörs det dova och ibland höga ljudet från vinden som blåser. Framför dig där du sitter finns en öppen spis med sprakande eld som sprider en behaglig värme i huset och i dig. Du sitter framför öppna spisen och tittar in i eldens flammor.

Känn värmen från brasan. Eftersom du sitter vänd mot brasan känner du brasans värme främst på framsidan av din kropp.

Känn den där speciella doften som kommer från sprakande eld i en öppen spis. Hör brasans ljud, ibland sprakande, ibland knäppande och ibland väldigt högt. Du ser flammorna som sträcker sig upp och varierar i storlek och hur de bildar dansande skuggor på väggarna runtom i rummet. Eldhärden lyser upp den lilla stugan. Nära brasan finns ett varmt, orange ljus som sprider sig en bit ut i rummet och som efterhand alltmer övergår till ett kallare, lila ljus.

Res dig upp och gå fram till fönstret. På utsidan av fönstret sitter frostformationer som ser ut som stora snöflingor. Lägg försiktigt dina varma fingrar mot det hårda, kalla fönstret. Lägg märke till hur dina varma fingrar smälter det kalla och hur det känns. Titta ut och se hur klar natten är med lysande stjärnor. Det finns höga, stora tallar som kastar blå, långa skuggor på den vita snön.

Öppna fönsterhaken och känn hur fönstret ger efter när du trycker på det med din hand. Det öppnar sig. Ta ett djupt andetag i den kyliga, friska, fjälluften. Hela ditt lungsystem släpper taget i en känsla av avslappning och djup utandning. Det är en skön känsla att ta ett djupt andetag av den rena, friska luften som finns utanför stugan. Det finns en skarp doft från tallarna. Om du sträcker ut handen når du tallens nedersta barr, ta ett och tugga på det. Din mun drar ihop sig av den bittra smaken.

Stäng fönstret och gå tillbaka till den öppna spisen och brasan med sina flammande lågor. På golvet framför finns en björnfäll som du kan lägga dig ner på. Den söta doften från röken, ljuden från den sprakande brasan, det mjuka, men höga ljudet från vinden utanför, de orangea eldsflammornas dans, skuggorna på väggarna, glider sakta bort från dig när du drömmer dig bort i stugan denna sköna vinternatt.