10 skäl till att vara medlem

Du blir en del av Vårdförbundet som består av 114 000 sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Tillsammans driver vi fram bättre avtal och villkor för just vår arbetssituation. Här är våra tio bästa skäl till att bli medlem.

Om du redan insett fördelarna och vill bli medlem direkt, ansök här.

1. Förmånliga försäkringar

I ditt medlemskap ingår en stick- och skärskadeförsäkring. När du blir medlem bjuds du dessutom på liv-, sjuk-, olycksfalls- och yrkesförsäkring under tre månader. Om du vill behålla dessa försäkringar efter tre månader, betalar du därefter ett förmånligt pris. Försäkringarna är skräddarsydda för oss i vården. Du får också möjlighet att teckna andra försäkringar till medlemspris, exempelvis hem- och barnförsäkring.

2. Rådgivning och stöd

Ska du byta jobb? Löneförhandla? Hamnat i en tvist? Du får personligt stöd och juridisk rådgivning om du får problem eller begår ett misstag på din arbetsplats. Vi har också koll på lagar, föreskrifter och avtal som handlar om ditt arbete. Kontakta Vårdförbundet Direkt 0771-420 420 när du behöver råd, tips eller stöd.

3. Vårdfokus och rabatter

Som medlem får du vår månadstidning Vårdfokus och vårt nyhetsbrev via e-post. Du får också förmånliga rabatterbjudanden på bland annat resor, böcker, försäkringar och banklån.

4. Vi förbättrar arbetsvillkoren och lönerna

Vi vill att du som medlem ska ha de bästa villkoren. Därför arbetar vi hårt för att förbättra både din arbetsmiljö och din löneutveckling.

5. Mötesplatser med kollegor

Vi arrangerar träffar på arbetsplatser och nationella evenemang som ger dig möjlighet till erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling.

6. En av marknadens bästa inkomstförsäkringar

Som medlem i Vårdförbundet och a-kassan har du en av marknadens bästa inkomstförsäkring. Försäkringen ger dig en ersättning motsvarande 80 procent av din lön om du blir arbetslös.

7. Någon som jobbar för yrkesutvecklingen

Vi driver yrkesutvecklingen, bidrar till att de akademiska utbildningarna blir bättre och stärker professionsidentiteten för våra yrken.

8. Vi påverkar politiken

Vårdförbundet har inga kopplingar till något politiskt parti. Men vi är en politisk organisation som har idéer vi sprider och arbetar för att få igenom i svensk politik. Allt för att skapa en bättre vård och en bättre arbetssituation för dig.

9. Vi utvecklar vården

Vårdförbundet arbetar aktivt för att påverka utvecklingen av vården inom områden som organisation, ledarskap, arbetstid, jämställdhet och lönebildning. Vi vill se en vårdmiljö som kännetecknas av hög kvalitet och säkerhet och som ger förutsättningar för ett hållbart yrkesliv. Som medlem har du möjlighet att engagera dig i dessa frågor och påverka förbundets utveckling.

10. Kollektivavtal värt 80 000 kr per år

Kollektivavtalet är ett bindande avtal mellan fack och arbetsgivare som reglerar villkor kring exempelvis arbetstid, utbildning, lönesättning, pension och semester. Tack vare ditt medlemskap kan vi fortsätta att utveckla villkoren!

Medlemsavgiften

Ordinarie medlemsavgift är 265 kr per månad. Du kan få reducerad avgift till exempel om du studerar, är föräldraledig eller sjukskriven. Du betalar enklast via e-faktura eller autogiro. Detta registrerar du i din internetbank. Du kan även betala via inbetalningskort.

Arbetslöshetskassa

Du som tillhör Vårdförbundets yrkesgrupper kan söka inträde i Akademikernas erkända arbetslöshetskassa, AEA. Inträde i AEA söker du på särskild blankett som beställs från aea.se. Det är även dit du vänder dig om du har frågor om a-kassan.

Vårdförbundet Direkt

Du når oss på 0771-420 420 08.00-18.00 måndag- fredag