Det här ingår i ditt medlemskap

Barnmorska håller liten bebis i famnen. Bebisen har napp i munnen, lutar sig bakåt och tittar upp i taket.

Du som jobbar i vården har världens viktigaste jobb. Du hanterar frågor som rör liv och död – och allt däremellan. Vi på Vårdförbundet kämpar varje dag för att förbättra arbetsvillkoren för våra medlemmar. Bara vårt kollektivavtal är värt cirka 80 000 kronor per år. Gå med du också och bli en del av Vårdförbundet.

Som en av 114 000 medlemmar är du med och utvecklar både yrkesrollen och din karriär, vare sig du är student, yrkesverksam, forskare, chef eller företagare. Tillsammans är vi starka.

Det lönar sig att vara medlem

Bara kollektivavtalet är värt cirka 80 000 kronor per person och år. Med kollektivavtal på jobbet säkerställer du att du får många av de förmåner som du kanske tar för givet, exempelvis

• löneökning varje år
  • övertidsersättning
  • tjänstepension
  • kompetensutveckling
  • extra föräldralön

Som medlem kan du vara med och påverka villkoren i avtalen. Du gör oss också starkare när vi ska förhandla om förbättringar med arbetsgivarna i avtalsrörelsen. Ju fler vi är, desto större chans har vi att förhandla fram bättre villkor.

Vårdförbundet finns alltid med dig på jobbet. Vare sig du blir anmäld för ett misstag eller ska ta nästa steg i karriären, så kan du räkna med vår hjälp. Dessutom får du

• juridiskt stöd
  • tips inför löneförhandlingen
  • inkomstförsäkring som gäller även om du säger upp dig
  • möjlighet att gå på seminarier och utbildningar
  • tidningen Vårdfokus
  • chans att söka stipendier
  • resebidrag
  • fina rabatter
  • och mycket mera

Du kan påverka

Är det något som inte funkar på jobbet? Har du en lösning på problemet? Engagera dig! Kontakta den förtroendevalda på din arbetsplats för att ta reda på hur du kan vara med och påverka. Finns det ingen förtroendevald på din arbetsplats just nu? Då kan du bli det. Kontakta din lokalavdelning så hjälper vi till.

Försäkringar

Om du även är medlem i a-kassan erbjuder vi en riktigt bra inkomstförsäkring. I medlemskapet ingår dessutom en unik stick- och skärskadeförsäkring hos Folksam. Under dina första tre månader får du testa andra försäkringar kostnadsfritt, som du sedan kan fortsätta ha till ett förmånligt pris.

Medlemsavgift

Som yrkesverksam medlem betalar du en medlemsavgift till Vårdförbundet på 265 kronor per månad. Läs mer om medlemsavgiften.

Varmt välkommen som medlem!