Gör Medlemstestet för att se om du kan gå med!

Vårdförbundet är yrkesförbundet för dig som är sjuksköterska, barnmorska, biomedicinsk analytiker eller röntgensjuksköterska. Tillsammans är vi 114 000 medlemmar och vi arbetar ständigt för bättre villkor och avtal för våra yrkesgrupper. Ännu inte medlem? Gå igenom frågorna nedan och räkna samman hur många ”JA” du fått ihop, välj därefter det alternativ som passar bäst in på dig.

1. Tillhör du någon av våra yrkesgrupper?

Är du sjuksköterska, barnmorska, biomedicinsk analytiker eller röntgensjuksköterska?

2. Vill du bli en bättre löneförhandlare?

Vi förser dig med rätt information inför lönesamtalet och hjälper dig vässa dina argument. Ta del av vår lönesnurra för att se hur du ligger till i förhållande till andra eller ring Vårdförbundet Direkt för att få råd och tips. Bolla med den som är förtroendevald på din arbetsplats eller vänd dig till din lokalavdelning.
NYHET! Som medlem kan du nu få personlig karriärcoachning via telefon. Det ger dig de absolut bästa förutsättningarna för dig och din framtid.

3. Vill du vara med och påverka utvecklingen på din arbetsplats?

Vårdförbundet arbetar ständigt för att du ska ha det bra på jobbet. Som medlem kan du vara med och påverka din arbetssituation med hjälp av oss, så att du ska kunna ha en bra balans mellan jobb, familj och fritid. Ju fler medlemmar ni är på din arbetsplats desto mer kan ni påverka, exempelvis när det gäller semesterplanering, schemaläggning, lokaler eller att skapa en god stämning.
Vi arrangerar träffar på arbetsplatser och nationella evenemang som ger dig möjlighet till erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling.

4. Saknar du ork, tid och pengar om du skulle hamna i tvist med din arbetsgivare?

Om det uppstår en konflikt på din arbetsplats eller om du råkar begå ett misstag på jobbet – då kan du känna dig trygg med att få hjälp av Vårdförbundets främsta experter på lagar och avtal. Och detta utan att behöva oroa dig för dyra advokatkostnader. Vi orkar och har tid när du inte har det!

5. Vill du att din och din familjs ekonomi är tryggad även om det oväntade händer?

Skulle en olycka vara framme, kan du känna dig trygg med att Vårdförbundet erbjuder dig flera förmånliga försäkringar, exempelvis stick-och skärskadeförsäkringen. Du som är medlem i både Vårdförbundet och a-kassan, har dessutom möjlighet att få ersättning på upp till 80% av din lön om du skulle bli arbetslös eller om du säger upp dig själv. Du kan även välja att teckna ett flertal privata försäkringar via Folksam, till ett mycket förmånligt pris.

6. Säger du ja till jämställdhet, mångfald och schyssta villkor på jobbet?

Vårdförbundet vill att alla ska ha lika rättigheter och möjligheter på jobbet och vi arbetar aktivt för det. Vi vill se en vårdmiljö som kännetecknas av hög kvalitet och säkerhet och som ger förutsättningar för att du ska få ett hållbart arbetsliv.

7. Vill du ha extra tusenlappar att leva på när du går i pension?

Du som arbetar på en arbetsplats med kollektivavtal är också garanterad tjänstepension. Det ger dig mer i plånboken varje månad jämfört med någon som saknar kollektivavtal. Totalt är kollektivavtalet värt ca 80 000 kr/år för dig!

8. Vill du ha ett skönare, billigare och mer innehållsrikt liv?

Vårdförbundet arrangerar regelbundet kurser och seminarier för våra medlemmar, och som medlem får du också vår uppskattade månadstidning Vårdfokus. Du kan även ta del av en mängd förmånliga erbjudanden och rabatter på bland annat resor, hotell, böcker, banklån, tidningsprenumerationer samt glas och porslin.

Ska du bli medlem?

Räkna ihop hur många "ja" du svarade och välj det alternativ som passar
bäst in på dig.

0 Ja