Till dig som arbetar natt. Berätta om ditt arbete, tala om för andra hur det är att arbeta nattetid

klocka mot blå bakgrund

Dela med dig av din historia om hur det är att arbeta dygnets alla timmar.  Du kan själv bidra att sprida information om hur det är att arbeta natt genom att prata, blogga och skriva på sociala medier.

Vårdförbundet arbetar för att nattarbetet ska uppvärderas

Visste du att Vårdförbundet just nu arbetar stenhårt med att din nattarbetstid ska bli värderad högre, att det finns tid för återhämtning och för ett hållbart yrkesliv.
Vårdförbundets förhandlare sitter just nu med ”lyckta dörrar” vid förhandlingsbordet med SKL (Sveriges kommuner och landsting) som är Sveriges största arbetsgivare för Vårdförbundets fyra professioner. Målet är, att den 30 november, ha formuleringen klar till en principöverenskommelse om nattarbete. Att parterna kommer överens är dock viktigare än det exakta datumet. Efter detta har parterna ett år på sig att ha ett helt färdigt avtal på plats.

Vårdförbundet behöver din hjälp. Dela med dig av din historia om hur det är att arbeta dygnets alla timmar och i synnerhet natt.  Du kan bidra på flera olika sätt.

• Prata på din arbetsplats och passa på att bjuda dina kollegor på fika då du arbetar natt.   (Fyll i blanketten så ersätter Vårdförbundet utlägget).

•  Skriv en blogg som vi kan publicera på Västbloggen,  kontakta  Robin  Åberg,  robin.aberg@vardforbundet.se

• Var aktiv i sociala medier såsom Facebook, Instagram och Twitter.    Alla dina inlägg ska hashtaggas, välj bland följande: #vfnatt, #vfnattarbete #vårdforbundet,      #tillsammanskanvipåverka, #hållbartyrkesliv, #enannanvårdärmöjlig.   Destinera dina tweets till @S_K_L och @vårdförbundet

• Ta bilder på dig och dina kollegor under nattpasset och skicka dem till Facebook  där vi publicerar alla i ett album.   (OBS! De som är med på bild ska ha godkänt det).

• Kontakta din lokala avdelning och bjud in en styrelseledamot på besök:   Branka Djukanovic Svensson: branka.djukanovic.svensson@vardforbundet.se

Vårdförbundet vill att nattarbete ska synas.

Sprid vårt budskap genom att skriva ut affischen - "Dela med dig av din historia om hur det är att arbeta på natten"!   Sätt gärna upp affischen på anslagstavlan och sprid den bland dina kollegor.

Värva en kollega

Under hela året pågår i Västra Götaland och nu i november 2016 en nationell kampanj ”Värva en kollega– få varsin biobiljett”

#flergermer

Är vi fler kan vi påverka mer!