Manifestation för regnbågsflaggan i Göteborg

Vårdförbundet går i parad med en Vårdförbundet-flagga och en regnbågsfärgad banderoll med text

Vårdförbundet som en del av TCO Göteborg är medarrangörer till manifestationen i Göteborg. Vi uppmanar alla våra medlemmar att delta i manifestationen på Götaplatsen, lördag 5 oktober kl 15 och stå upp för alla människors lika värde!

Regnbågsflaggan representerar mångfald, respekt och tolerans - ska de värdena tillåtas vara under attack? Igen?

När symbolen för ett inkluderande samhälle är hotad så är själva samhället hotat.

Sedan 2010 har regnbågsflaggor vajat vackert under en tvåveckors period i juni, runt om i Göteborg stad. Det är unikt för vår stad. Arbetet med hbtqia-frågor under 2000-talet - med Lesbisk festival, West Pride, Reclaim Pride med flera - har lyckats skapa en tradition i Göteborg. Och genom det, en attitydförändring hos oss göteborgare, något som inte var självklart från början. Göteborg är därför ett ledande exempel för övriga kommuner i Sverige.

I Sölvesborg förbjuds nu flaggan från kommunala byggnader, samtidigt som den har varit ifrågasatt i flera andra kommuner. Prideparader, klubbar och människor har attackerats. RFSL ställer in sin medverkan på Almedalen utifrån påtalad hotbild och en förskola stoppas från att få heta Regnbågen - då namnet ansågs för politiskt. Och flaggor saboteras.

Regnbågsflaggan är en symbol för hbtqia-personers rättigheter men också ett självklart ställningstagande för alla människors lika värde och rättigheter. Därför måste vi gemensamt stå upp för regnbågsflaggan och vad den symboliserar, då står vi upp för det samhälle vi vill leva i.

Manifestera med oss

Ta med din regnbågsflagga till en kärleksfull manifestation med musik, glädje och tillhörighet! En dag av medmänsklighet. Vi ser gärna att Götaplatsen fylls av just regnbågsflaggor och ber er inte ta med plakat eller banderoller. Manifestationen är partipolitiskt oberoende vilket bland annat innebär att partier inte är medarrangörer. Alla som ställer sig bakom manifestationens budskap och vill besöka den utan partipolitiska symboler är välkomna som deltagare.

Vi vill att alla ska känna sig trygga och välkomna så vi ber er deltagare att bidra till en varm, inkluderande stämning.

Artister, talare och arrangörer uppdateras löpande, håll utkik på Facebook-arrangemanget

Foto: Hampus Haara

Hjärtligt välkommen #oavsettvemduälskar önskar
Avdelningsstyrelse Vårdförbundet Västra Götaland