Till minne av kristallnatten - #sägNEJtillnazismen

Vårdförbundet tillsammans med TCO Göteborg uppmanar sina medlemmar att delta i fackeltåget till minne av kristallnatten, hedra nazismens offer samt påminna om alla människors lika värde.

Nazismens brott är inte glömda, något som visades 30 september i år när en nazistmarsch möttes av tiotusentals antirasister i Göteborg, och något vi visar genom att samlas 9 november för att minnas och hedra nazismens offer.

9 november 1938 kulminerade nazisternas pogromer mot Tysklands judar. Dessa novemberpogromer skulle komma att bli en vändpunkt som inledde perioden av nazistisk utrotningspolitik gentemot judar, romer, homosexuella, oppositionella, funktionsnedsatta och fackföreningsaktiva.

TCO Göteborg deltar i fackeltåget till minne av kristallnatten och ingår i 9-novemberkommittén som arrangerar denna manifestation. TCO i Göteborg har över 60 000  medlemmar i 6 aktiva fackförbund: Fackförbundet ST, Lärarförbundet, Polisförbundet, Unionen, Vision och Vårdförbundet. För fackliga organisationer är insikten om alla människors lika värde och därmed motståndet mot främlingsfientlighet och rasism, en grundläggande utgångspunkt.

9 november samlas vi på Götaplatsen klockan 18.00 för att sedan gå till Gustaf Adolfs Torg i ett fackeltåg. Ungefär vid 19.00 anländer vi till Gustaf Adolfs Torg där vi avslutar manifestationen med ett antal kortare tal.

Arrangören 9-novemberkommittén ordnar facklor och banderoller. Inga nationsflaggor ska förekomma.

Affisch för spridning och utskrift finns här, med önskan att fler får information och ansluter.

Vi manifesterar under de fyra parollerna:

Inga fler kristallnätter
Vi låter det inte ske igen
Stoppa rasismen
Försvara människovärdet

Håll dig uppdaterad via eventet på facebook.

Avdelningsstyrelsen Vårdförbundet Västra Götaland.