Försvara strejkrätten, paneldiskussion i Göteborg

Tisdag den 27 mars hade Nätverket Försvara Strejkrätten en intressant paneldiskussion med olika fackliga företrädare i Göteborg. TCO Göteborg är en del av nätverket där Vårdförbundet avdelning Västra Götaland ingår.

Under kvällen på Kvinnofolkhögskolan i Göteborg fick ett sextiotal åhörare höra Sonia Koppen, ordförande Vision Göteborg och Lotta Söderström, Lärarförbundet  som representerade TCO Göteborg, Caroline Söderlind Löfdal (Saco), Bengt Forsling (LO Väst) och Christian Forsman (HRF Väst) ge sin syn på den utredning regeringen tillsatt och vad facken kan göra för att försvara strejkrätten. Mötet skulle ha inletts med ett föredrag av Kurt Junesjö,  en av landets mest erfarna och kloka arbetsrättsjurister, som dock var sjuk och fick ersättas av nätverkets Lars Henrikson.

Efter en livlig diskussion med publiken antogs ett uttalande av mötesdeltagarna som ska skickas till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson. Flera mötesdeltagare anmälde sig för att delta i det fortsätta opinionsarbetet.

Se hela diskussionen på Youtube här.

Läs artikeln i tidningen ETC Göteborg här.

Gilla Facebook-sidan:

Panelsamtal Nätverket försvara strejkrätten.

Sonia Koppen och Lotta Söderström representerade #TCOGöteborg.