Aktuellt i Västra Götaland

• Medlemsmöte för barnmorskor Göteborg

Vi välkomnar dig som är barnmorska att delta på ett frukostmöte, där vi bland annat kommer prata om barnmorskors utträde från Vårdförbundet samt om vår avtalsrörelse inför HÖK19.

• Kollega till kollega, så gör facket världen mer rättvis

Genom att vara med i facket försvarar du inte bara dina egna rättigheter, utan bidrar till bättre arbetsvillkor i hela världen!

• Du som arbetar eller har arbetat i Göteborg kan nu söka stipendier från stiftelsen Caroline Wijks Sjuksköterskehem.

Stiftelsen delar ut stipendier till sjuksköterskor som "är i behov av rekreation efter sjukdom eller av ekonomisk förstärkning till följd av låg pension". Villkor för stipendier är att sökanden arbetar eller har arbetat i Göteborg”.

• Sveriges bästa diabetesmottagning finns på Mölndals sjukhus

Svensk förening för diabetologi har utsett diabetesmottagningen på Mölndals sjukhus till landets bästa. Det är vi väldigt stolta över. Förra veckan fick de ta emot priset i Stockholm.

• Teater Tage Granit för medlemmar i Skaraborg

TCO Skaraborg inbjuder sina medlemmar att delta i den interaktiva teatern Tage Granit som är en föreställning/utbildning om arbetet runt sexuella trakasserier. Den skapar dialog och diskussion kring svåra ämnen. Syftet är att ingjuta mod och självförtroende samt ge en möjlighet att inspireras av varandras erfarenheter för att stå stärkt i sitt arbete.

• Musikalen "Annie" till Göteborg

Vårdförbundet har fått ett förmånligt erbjudande att se denna klassiska musikal. Den underhåller publik i alla åldrar med vacker musik, färgsprakande dansscener och en gripande historia. I rollerna ser vi Nanne Grönvall som Miss Hannigan och Thomas Järvheden som Mr Warbucks samt en stor ensemble och inte minst ett glatt gäng barnhemsbarn och hunden Sandy. För regin står Eva Rydberg som 2005 själv stod på scen i rollen som Miss Hannigan.

• Utbildningsdag för förtroendevalda Biomedicinska analytiker.

Den 3 juni välkomnar vi dig som är förtroendevald biomedicinsk analytiker i Västra Götaland att delta i en utbildningsdag på kansliet i Göteborg.

• Knegdeg

Dina pengar. Med och utan kollektivavtal. Den 17 mars firar vi kollektivavtalets dag.

• Vi kan inte vänta 25 år på jämställda löner

Hundra år efter beslutet att införa rösträtt för kvinnor i Sverige tjänar kvinnor fortfarande i genomsnitt 4000 kronor mindre än män varje månad. Med dagens förändringstakt dröjer det ytterligare 25 år innan lönerna är jämställda. Vi i 16:06-rörelsen kräver kraftfulla åtgärder för att kvinnor ska få betalt hela dagen.

• Regionmöte TCO Skaraborg

Den 1 april önskar TCO Skaraborg alla Vårdförbundets medlemmar välkomna att delta i årligt regionmöte!