En fantastisk kollega är utsedd!

En leende man håller i sitt diplom omgiven av fem glada kollegor

I samband med den internationella yrkesdagen för röntgensjuksköterskor den 8 november överlämnade Vårdförbundet utmärkelsen "En fantastisk kollega" till Anders Mårdh, röntgensjuksköterska på Röntgenkliniken. Stort grattis från oss!

Nominering och val

Inför de internationella yrkesdagarna har det funnits möjlighet att nominera en medlem i Vårdförbundet till vår utmärkelse "En fantastisk kollega". Utmärkelsen består av ett diplom, ett individuellt pris och självklart den stora äran. Vinnaren får också möjlighet att bjuda arbetsplatsen på tårta.

Anders vann priset eftersom han har bidragit till att skapa en god stämning, kamratskap och arbetsmiljö på sin arbetsplats. Han tilldelas också priset för att han arbetar för att utveckla yrket och strävar efter ett hållbart arbetsliv.

Aktiviteter under Röntgensjuksköterskans dag

För att uppmärksamma det viktiga arbete alla röntgensjuksköterskor utför arrangerade Vårdförbundet tillsammans med Röntgenkliniken en utställning i entrén på sjukhuset i Västerås för att öka kännedomen om röntgensjuksköterskans arbete. Tillsammans ordnades också lunchföreläsningar med Lise-Lott Lundvall, röntgensjuksköterska och doktorand vid Linköpings sjukhus. Lise-Lott föreläste om sin forskning kring röntgensjuksköterskans praktiska yrkesroll samt hur teknikutvecklingen påverkar ansvarsområden, patientbemötande och praktiska handlingar.

Arbetsgivaren bjöd i samband med föreläsningarna på lunchsmörgås och i Vårdförbundets utmärkelse ingick att vinnarens arbetskamrater bjöds på tårta. En lärorik och positiv dag för alla som kunde närvara.