En fantastisk barnmorskekollega

Den 5 maj firas internationella yrkesdagen för barnmorskor. I samband med yrkesdagen delar Vårdförbundet avdelning Västmanland ut utmärkelsen ”En fantastisk kollega” och vinnaren i år heter Eva Ågren och jobbar på Viksäng barnmorskemottagning. Ett stort grattis till Eva!

Tack vare välutbildade barnmorskor har Sverige världens lägsta barnadödlighet. Barnmorskans kunskapsområde sträcker sig från den unga kvinnan till den äldre kvinnan.

Vi har en unik mödravård, en säker förlossningsvård och svenska ungdomar har tillgång till ett väl utbyggt nät av ungdoms¬mottagningar. Barnmorskans arbete inkluderar både hälsofrämjande, vårdande och behandlande åtgärder, ofta i samverkan med andra professioner inom och utanför vården.

En av alla fantastiska barnmorskor heter Eva Ågren och jobbar på Viksängs barnmorskemottagning i Västerås. Eva har arbetat som barnmorska i 40 år.

Eva får Vårdförbundet avdelning Västmanlands utmärkelse "En fantastisk kollega" för att hon bidragit till att skapa en god arbetsmiljö på sin arbetsplats och för att hon verkar för ett hållbart yrkesliv. Att hon är en inspiration för sina kollegor och en stadig klippa att luta sig emot, är ord vi får berättat för oss om Eva.

Eva vinner ett presentkort och tårta till sin arbetsplats. Eva får även ett diplom som bevis på att hon är "En fantastisk kollega".

Ett stort varmt grattis från Vårdförbundet avdelning Västmanland!