Avtalsjobb, festligheter och sommartider

Det har varit en händelserik vår och jag med många fler har inte riktigt hunnit njuta av våren. Vi är redan inne i juni och hunnit avverka skolavslutning och studenten. Även om det har gått i rasande fart har jag och mina kollegor många saker kvar på agendan innan stundande semester.

Avtalsrörelsen har varit igång sedan vi sa upp HÖK 16 i december ifjol och alla vi medlemmar har tillsammans med förhandlarna jobbat riktigt hårt. En viktig fråga har varit och är att värdera särskilt yrkesskickliga, detta för att dessa är nyckelpersoner i vården och vi ser att det är många av er som börjar lämna yrket. Vi är glada att vi fick igenom alla våra yrkanden utan att sälja något. Nu gäller även minskad veckoarbetstid för alla som arbetar dygnets alla timmar oavsett arbetsgivare.

Som jag tidigare nämnt har vi utsett en lokal förhandlingsdelegation och vi har redan bokat in möten med nästan alla våra 16 arbetsgivare. Vi har dessutom i skrivande stund redan träffat fyra arbetsgivare, regionen och tre kommuner. Vi har hårt jobb framför oss och det är ingen enmansshow utan vi behöver alla hjälpas åt för att sätta tryck.

Du missar väl inte Vårdförbundsfesten som går av stapeln i Umeå den 27 september? Vi kommer få lyssna till Özz Nûjen som pratar om Mångfald och Enfald, mingla och diskutera vad vi medlemmar i Västerbotten vill satsa på under 2020. Stipendier kommer delas ut och vi kommer föreslå att årsmötet ska ledas av förbundsstyrelseledamot Peter Blom som har sitt säte i Värmland och Ambulansen.

Rollen som förtroendevald på arbetsplats är oerhört viktig för oss medlemmar. Har just du en engagerad och driven förtroendevald så passa på att nominera till priset Årets förtroendevald

Vår vice ordförande Jessica Östberg har valt att avsluta sitt uppdrag till kommande årsmöte så vi behöver göra ett fyllnadsval. Är du engagerad och driven och vill anta nya utmaningar eller har du en kollega du vill nominera så passa på!

Nominera till vice ordförande

Har du frågor och funderingar så tveka inte att kontakta valberedningen i Västerbotten.

Vill passa på redan nu att önska Jessica all lycka till med det du kommer ta dig för.

Som jag inledde brevet är sommaren och semester i antågande. Jag vet att det fortfarande är många arbetsplatser runt om i länet som inte har löst sommarschemat. Min uppfattning är det har varit svårare att planera denna sommar än fjolårets. Hur ser det ut på din arbetsplats? Kontakta oss gärna på info.vasterbotten@vardforbundet.se så vi får höra hur det är på din arbetsplats. Vi kommer som tidigare år skicka ut enkäter om sommarsituationen som vi önskar att ni svarar på eftersom det är viktiga underlag när vi tillsammans med arbetsgivaren utvärderar hur sommaren varit.

Följ oss gärna på sociala medier!

Facebook Instagram Blogg

Jag vill tillsammans med mina kollegor passa på att önska er alla en riktigt fin sommar!

Varma hälsningar

Jenny Olsson, ordförande avdelning Västerbotten

Se vår lönestatistik för 2018

Nu kan du hitta den senaste lönestatistiken – för 2018 – i vårt lönestatistikverktyg. Nytt är också att du kan använda verktyget i din mobil eller läsplatta.

Till statistiken
Vad gäller vid beordrad tjänstgöring?

Nu i sommartider kan det bli mer aktuellt med beordrad tjänstgöring. Kom ihåg att fylla i vår beordringsblankett!

Till blanketten

Vårdförbundet Direkt