Sista stipendiet till biomedicinsk analytiker

Stipendiat Lina Gorgis

Körsång

Stipendiat Linda Gorgis och ordförande Eva Strandh

Studenter vid examenshögtid

För sista gången delades det ut stipendium av Vårdförbundet till biomedicinsk analytiker på Karlstads Universitet i lördags på examenshögtiden.

Vårdförbundet avdelning Värmland delade ut stipendium för väl genomfört examensarbete (C-nivå) vid Biovetenskapliga programmet, biomedicinsk analytiker på lördagens examenshögtid vid Karlstad Universitet.

Tyvärr var det sista gången då universitetet bestämde sig för att lägga ner utbildningen för några år sedan och nu har de sista studenterna från ordinarie kurs fått sin examen. Några studenter finns kvar ett år till beroende på att de har enstaka delar av utbildningen kvar av olika orsaker. Så universitetet har givit dem chansen att slutföra sin utbildning under kommande år.

Vinnare av stipendiet blev Lina Gorgis som gjort sin uppsats vid universitetet i Perugia, Italien. Den är en del i en större forskningsrapport som inte är publicerad än och därför kan vi inte presentera uppsatsen här. Det var en studie om IDO1-enzym, som är känd som en viktig immun-regulator i flera olika fysio-patologiska tillstånd och den verkar genom flera olika mekanismer. Forskningsresultatet i uppsatsen är särskilt innovativ för det kom fram ny information om IDO1-enzymet. Förhoppningsvis kommer forskningen leda till bättre behandlingsmetoder vid tumör- och autoimmuna sjukdomar.