Hej i vårsolen!

Vårdförbundet har inlett centrala förhandlingar med Sveriges kommuner och landsting, SKL, med tydligt uppdrag från våra medlemmar.

Vi yrkar på

1. Särskild lönesatsning på särskilt yrkesskickliga

2. Utvecklad lokal löneprocess

3. Sänkt veckoarbetstid vid nattarbete, oavsett verksamhet

4. Lokala processer för hälsosam arbetstidsförläggning

Ett yrkande kan inte innehålla alltför många frågor. Det innebär inte att andra frågor är oviktiga, bara att vissa frågor kanske inte kan lösas i en central avtalsrörelse eller just nu. I en förhandling ska dessutom två parter komma överens. Det innebär att Vårdförbundet har sina önskemål och utgångspunkter, SKL och Sobona sina.

Men du som medlem kan också bidra till resultatet. Genom att prata med kollegor, chefer, vänner och bekanta kan vi skapa tryck bakom de yrkanden som nu ligger på bordet. Tyck till och dela på våra sociala kanaler, Facebook och Instagram. Läs mer om våra yrkanden och argument på Vårdförbundets webbplats.

Besök av Sineva!

28 februari besökte förbundsordförande Sineva Ribeiro Kirurgavdelning 65A2, Thoraxkirurgavdelningen och Thoraxoperation på Akademiska sjukhuset för att träffa medlemmar och förtroendevalda och värva nya medlemmar.

Ju fler vi blir ju starkare är vi, på arbetsplatsen, i länet, i landet. Ställ frågan till dina kollegor – är du medlem? Vill du bli medlem? Det är enkelt att gå med, man kan till exempel skicka ett sms med texten "medlem" till 71700 så ringer vi upp.

Nätverk för förtroendevalda

Är du förtroendevald? Som stöd och för inspiration och erfarenhetsutbyte har vi startat flera nätverk av grupper av förtroendevalda, bland annat för Uppsala kommuns förtroendevalda. Vill du starta ett nätverk, eller komma med i ett befintligt så hör av dig till oss via info.uppsala@vardforbundet.se

Vi har mer resurser

Från 1 februari har vi ytterligare två resurser på facklig tid 1 dag/vecka. Maria Åkerlund finns på vårdcentralen i Tierp och har som uppdrag att stötta medlemmar i norra länet, och försöka få fler arbetsplatser att välja en eller två förtroendevalda. Jeanette Öst finns i Uppsala och kommer göra arbetsplatsbesök inom Nära vård och hälsa i Uppsala-området, och tillsammans med Anna Åström stödja medlemmar och förtroendevalda.

Nominera dig själv eller annan medlem till förtroendeuppdrag!

Fler uppdrag ska tillsättas på årsmötet 8 oktober. Nu kan du lämna nomineringar.

Här finns mer information
Studentmedlem eller ny i yrket?

Notera 18 mars i din kalender, vi planerar för en innehållsrik karriärkväll. Inbjudan kommer via mail.

För dig som är chef

Vårens chefsaktiviteter är bland annat en chefslunch 8 april med Vårdförbundets chefscoacher, och en utbildningsdag i Solna 7 maj. Du kan redan nu anmäla dig till chefslunchen, som blir på Restaurang Heat, Akademiska sjukhuset. Inbjudan till 7 maj kommer lite längre fram via e-post.

Pensionsinformation 28 mars

Nu återkommer våra uppskattade pensionsseminarier! Välkommen 28 mars på eftermiddagen du som är anställd i kommun eller region. Privat anställda är välkomna på kvällen samma dag.

Jag vill anmäla mig!
Feelgood-afton på Rival

Den 7 maj slår förslaget Norstedts upp portarna till en stjärnspäckad afton med bästsäljande författarfenomenen Marian Keyes och Jenny Colgan, och en rad andra svenska och utländska feelgoodförfattare! Med rabattkoden KAMPANJ får du som medlem i Vårdförbundet rabatterat pris.

Mer info och biljetter

Vårdförbundet Direkt