Lycka på fullt allvar - hur vi stärker oss själva och varandra

Katarina Blom är psykolog, föreläsare och organisationskonsult med positiv psykologi som specialområde. Varmt välkommen på en tankeväckande föreläsning den 20 februari, då Katarina Blom berättar om en ny positiv psykologi som tar avstånd från grundlösa lyckolöften och istället synar vetenskapen bakom. Foto: Talarforum.

Utifrån aktuell forskning visar Katarina Blom hur vi genom att uppmärksamma goda stunder i vardagen och engagera oss i meningsfulla handlingar kan bygga välmående på lång sikt. Den nya positiva psykologin handlar inte om påklistrat positivt tänkande utan om att lära känna sig själv, vad man mår bra av och hur man kan stå starkare i såväl medgång som motgång.

Inom psykologi har fokus länge varit att ta reda på orsakerna till varför folk mår dåligt – positiv psykologi fokuserar istället på vad som får oss att må bra. Att ta in det positiva handlar inte om att klistra på ett leende och vända sig bort från det som känns tungt i livet. Det handlar om att lära känna sig själv och uppmärksamma det som man själv anser vara det goda i livet: till exempel relationer, vänlighet och nyfikenhet på andra.

Tid, plats och anmälningslänk
Vårdförbundets jubileumfilm "Vi är vården"

Du har väl inte missat Vårdförbundets jubileumsfilm "Vi är vården"? Om du har det, se den nu! Under slutet av 2017 ansökte många om medlemskap i Vårdförbundet avdelning Uppsala. Hur roligt som helst, tycker vi. Men vi vill fortfarande bli fler. Har du någon kollega som ännu inte är medlem, fråga gärna om hen vill gå med i Vårdförbundet.

Kolla in filmen du också
Sök vårt stipendium

Är du medlem och har du skrivit c- eller d-uppsats våren 2017 eller hösten 2017 vid Uppsala universitet? Då kan du söka vårt stipendium.

Ta chansen nu!
Årsrapport 2017

Varje år summerar och utvärderar vi föregående år och skriver en årsrapport. Nu kan du ta del av avdelning Uppsalas årsrapport för 2017.

Rapporten kan du läsa här!
Prata delegeringsrutiner på nästa APT

Från årsskiftet började nya delegeringsregler kring läkemedel att gälla. Var med och påverka era rutiner i samtal med kollegor, chef och arbetsgivare. Använd gärna vårt material för att få fart på diskussionerna.

Här hittar du delegeringsregler och diskussionsmaterialet

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga