Vi blir fler!

Under 2018 var det fler som valde att gå med i Vårdförbundet Uppsala än som valde att avsluta sitt medlemskap. Det tycker vi är jätteroligt, och det ger energi för att fortsatt vårt fackliga arbete som ibland kan kännas motigt.

Antalet förtroendevald på arbetsplats ökar också stadigt, vilket är glädjande och något som vi ser som en viktig framgångsfaktor för att vi ska lyckas med våra mål. Som förtroendevald i Vårdförbundet har du ett stort inflytande både på din arbetsplats och i Vårdförbundet. Tillsammans med medlemmarna på din arbetsplats har du möjlighet att påverka i frågor som rör arbetsmiljö, villkor och vårdens utveckling.

Saknar ni förtroendevald där du jobbar? Kontakta oss, vi kommer gärna och hälsar på, och berättar om uppdraget, fördelarna och det stöd man får som förtroendevald.

Förändringar i styrelsen och valberedningen

Mahtia Adinda har på egen begäran avslutat sitt styrelseuppdrag för studier utomlands. Carin Hilding kommer avsluta sitt styrelseuppdrag i samband med årsmötet i oktober.

Valberedningen har under hösten tappat 4 ledamöter, nu är man 4 kvar. Det betyder att vi kommer göra några fyllnadsval på årsmötet. Mer information om det kommer en bit in i februari, men fundera gärna redan nu på om du kanske är intresserad? Vi i styrelsen ser gärna att vi får nya kollegor som är barnmorskor eller biomedicinska analytiker som ett komplement till våra nuvarande resurser.

Förtroendevalda med facklig tid

Sedan en tid har vi två kollegor med facklig tid som jobbar för Vårdförbundet Uppsala. Det är Cecilia Hassmund och Kristian Hjertén. Cecilia fokuserar på att få fler förtroendevalda på Akademiska sjukhuset, medan Kristian jobbar för att stärka förtroendevalda i Uppsala kommun.

Från 1 februari förstärker vi organisationen ytterligare med förtroendevalda som får facklig tid en dag/vecka. Det är Jeanette Öst och Maria Åkerblom från Nära vård och hälsa samt Jonatan Stanzcak från verksamhetsområde Psykiatri Akademiska sjukhuset. En presentation av dem och deras uppdrag kommer i nästa nyhetsbrev.

Regionala skyddsombud Anna och Carin besöker vårdcentraler som drivs privat

Under våren har vi som målsättning att besöka alla 22 vårdcentraler som finns i länet och drivs av privat företag. Målet med besöket är att träffa medlemmar och ledning och presentera oss, vi vill vara en resurs i ert arbete för bättre arbetsmiljö.

Stipendium 2019

Har du skrivit c- eller d-uppsats våren 2018 eller hösten 2018 vid Uppsala universitet? Då kan du söka vårt stipendium. Sista ansökningsdag är 15 mars 2019, läs mer om villkor och ansökan på vår webbplats.

/Hälsningar från avdelningsstyrelsen

Informationsmöte 5 februari

Välkommen till ett informationsmöte i Rosénsalen om de pågående centrala förhandlingarna mellan Vårdförbundet och Sveriges kommuner och landsting. Sista anmälningsdag 1 februari.

Jag vill vara med och lyssna
Svar till barnmorskor som undrar

Här svarar vi på frågor som vi fått från våra barnmorskemedlemmar gällande barnmorskornas organisering i Vårdförbundet eller SRAT. Har du ytterligare frågor eller funderingar, hör gärna av dig oss.

Jag vill veta mer
Uppdatera dina medlemsuppgifter

Det är viktigt att vi har rätt uppgifter om dig som är medlem. Då kan vi nå dig med aktuell information och du får rätt råd och stöd när du kontaktar oss. Du kan enkelt kolla vilka uppgifter vi har, och komplettera om någon uppgift har blivit inaktuell.

Kolla dina uppgifter!
Semestra i Italien

Som medlem i Vårdförbundet har du möjlighet att bo billigt på semesteranläggningen Riva del Sole i vackra Toscana. Ta chansen att vila upp dig i naturskön miljö och besök spännande italienska utflyktsmål.

Ta del av medlemserbjudandet

Vårdförbundet Direkt