Lycka på fullt allvar - hur vi stärker oss själva och varandra

En kvinna tittar leende in i kameran, i bakgrunden syns en tavla på en vägg

Förlängd anmälningstid! Katarina Blom är psykolog, föreläsare och organisationskonsult med positiv psykologi som specialområde. Varmt välkommen på en tankeväckande föreläsning den 20 februari, då Katarina Blom berättar om en ny positiv psykologi som tar avstånd från grundlösa lyckolöften och istället synar vetenskapen bakom. Foto: Talarforum.

Utifrån aktuell forskning visar Katarina Blom hur vi genom att uppmärksamma goda stunder i vardagen och engagera oss i meningsfulla handlingar kan bygga välmående på lång sikt. Den nya positiva psykologin handlar inte om påklistrat positivt tänkande utan om att lära känna sig själv, vad man mår bra av och hur man kan stå starkare i såväl medgång som motgång.

Inom psykologi har fokus länge varit att ta reda på orsakerna till varför folk mår dåligt – positiv psykologi fokuserar istället på vad som får oss att må bra. Att ta in det positiva handlar inte om att klistra på ett leende och vända sig bort från det som känns tungt i livet. Det handlar om att lära känna sig själv och uppmärksamma det som man själv anser vara det goda i livet: till exempel relationer, vänlighet och nyfikenhet på andra.

Tid och plats

20 februari 2018, kl. 18:00-20:00. Akademiska sjukhuset ingång 10, Gunnesalen. Vårdförbundet bjuder på kaffe och smörgås.

Anmälan

Anmäl dig via "Aktiviteter och utbildningar" så snart som möjligt, men senast 15 februari.

Antalet platser är begränsat. Om aktiviteten är fulltecknad kan du anmäla dig som reserv. Om vi får återbud och kan erbjuda dig en plats skickar vi ett e-postmeddelande.

Varmt välkommen!

/Avdelningsstyrelsen