Vad händer om min fackliga tillhörighet ändras?

Barnmorskeförbundets ledning har tagit initiativ till att utreda om barnmorskor ska byta facklig tillhörighet från Vårdförbundet till SRAT eller stanna kvar i Vårdförbundet. Välkommen till en träff 4 oktober där du kan ställa dina frågor om detta.

Vi är oroade över att barnmorskorna kan komma att förlora stort om de byter förbund. Konsekvensen kan bli att ni barnmorskor splittras, just när det är som viktigast att ni kan stå enade och tala med en röst. Vi tycker att detta är djupt olyckligt för barnmorskornas framtida arbetsvillkor, arbetsmiljö och löneutveckling.

Oavsett vad Barnmorskeförbundets beslut blir, önskar vi att du kvarstår som medlem i Vårdförbundet. Det beror på att det finns flera viktiga skillnader mellan oss och SRAT som kommer att vara helt avgörande för barnmorskornas framtida möjligheter att driva sina frågor. Vi har skickat ut ett material som redogör för skillnaderna men vi vill även gärna träffa dig.

För att ge dig och dina kollegor en möjlighet att mötas och ställa frågor om vad konsekvenserna kan bli för dig och för barnmorskorna som yrkesgrupp är du välkommen till ett möte hos oss. Ta gärna med en kollega som inte är medlem, alla med barnmorskeutbildning är välkomna liksom du som går utbildningen just nu.

Tid och plats

Välkommen 4 oktober kl. 17:30, till vårt kansli på Bangårdsgatan 4 A, 5 tr, i Uppsala. Du anmäler dig till det tillfälle som passar dig bäst via länk nedan.

Vi bjuder på enklare middag, uppge eventuell kostallergi i samband med din anmälan. Sista anmälningsdag 3 oktober.

4 oktober passar mig, jag vill anmäla mig.

Varmt välkommen hälsar avdelningsstyrelsen!