Personcentrerad vård och hälsosam vårdmiljö

Ung och gammal dam som ler och skrattar

Du som är förtroendevald på arbetsplats är välkommen på utbildningsdag den 27 september.

Innehåll

E-hälsa och IT i vården är idag viktiga beståndsdelar i medlemmarnas arbetsuppgifter. Det väcker frågor om etik, arbetsrätt och arbetsmiljö. På förmiddagen blir det föredrag om e-hälsa och IT i vården med förbundsjurist Carita Fallström och förbundsombudsman David Liljeqvist.

Personcentrerad vård är på agendan hos SKL Sveriges Kommuner och landsting med flera aktörer inom vården. För att kunna genomföra personcentrerad vård behös ändringar i dagens arbetsorganisation och verksamhet. På eftermiddagen föreläser Therese Avallin om personcentrerad vård i praktiken. Therese är adjunkt vid institutionen för kirurgiska vetenskaper vid Uppsala universitet.

Efter båda föredragen blir det gruppdiskussioner och gruppövningar i respektive ämne. Vi kommer utgå från vad du som förtroendevald på din arbetsplats kan göra utifrån arbetsmiljölagen, Arbetsmiljöverkets föreskrifter och samverkansavtal, vilka vägar kan du agera via och vad ditt uppdrag innebär i de aktuella processerna.

Samma utbildning genomfördes den 13 april 2016.

27 september klockan 08:30-17:00

Bangårdsgatan 4 A, plan 5, Uppsala.

Anmälan

Välkommen att anmäla dig via webben "Aktiviteter och utbildningar". Du behöver ha ett konto för inloggning på webben för att anmäla dig. Har du inte det kan du skapa ett konto vid anmälningstillfället.

Vårdförbundet står för lunch och för- samt eftermiddagsfika. Sök ledigt med lön för facklig utbildning.

Varmt välkommen!

/Avdelningsstyrelsen