Friskt jobbat - Om stress, livsbalans och hållbara arbetsplatser

Kvinna i långt blont hår, med illgrön jacka går med mobiltelefonen i handen och stirrar ner i den

Vad är att jobba friskt? Och hur vill du leva ditt liv i en omvärld som snurrar allt fortare? TCO Uppsala län bjuder in dig som är medlem i Vårdförbundet till en föreläsning med Ninni Länsberg, författare till boken Friskt Jobbat.

Livet, både hemma och på jobbet, snurrar allt fortare. Och förväntningarna skruvas upp, både av oss själva och andra. Men i loppet som vi springer är det ingen som vinner. Folk blir utmattade, sjukskrivningarna ökar och det är de psykiska diagnoserna som dominerar. Det håller inte.

Hur vår livsstil och syn på arbete belastar kroppen och själen, hur vi effektiviserat bort betydelsen av vila och reflektion. Alla är sin egen sekreterare och fikarasten prioriteras bort. Vi idealiserar det långsamma men väljer det snabba. Vi ägnar semestern åt att dränera huset och kakla badrum istället för att återhämta oss.

Vi kan alla bli mer observanta på vårt sätt att tackla livet i allmänhet och arbetslivet i synnerhet.

NINNI LÄNSBERG är handbollsspelaren som blev pastor, vidareutbildade sig inom rehabilitering och som nu mött tusentals personer i samtal om stress, utmattning, jobb, sorg, omställning och kriser. Som rådgivare, föreläsare och krönikör inom stress, arbete och hälsa, utmanar Ninni vår tids syn på effektivitet och perfektion. Vilket liv vill vi leva? Vad är det att jobba friskt?

Kom och lyssna!

Var? Slottsbiografen, Nedre Slottsgatan 6, Uppsala