Biokväll 22 maj

En animerad bild av en stor mängd gammeldagsa rullbandsfilmkameror, mot rosa bakgrund

Varmt välkommen på en biokväll i Enköping. Filmen som visas heter Pride och det är en feel-goodfilm av allra bästa sort!

Vi inleder med fika och mingel.

Filmen som visas heter Pride. En komedi från 2014 efter manus av Stephen Beresford. Det är en feel-goodfilm av allra bästa sort! Sommaren 1984. Margaret Thatcher sitter vid makten i Storbritannien och gruvstrejken rasar vilt ute i landet. Samtidigt pågår Pride-paraden i London där en grupp gayaktivister bestämmer sig för att stötta gruvarbetarna och samla ihop pengar till deras fackförening. Facket är emellertid negativ till deras stöd och väljer att avstå. Gayaktivisterna låter sig inte avskräckas och tar därför sitt stöd direkt till de strejkande arbetarna och en oväntad allians tar form.

Pride baserar sig på verkliga händelser och trots att det är en härlig "kollissionskomedi" glömmer den aldrig allvaret i det som pågår. "Övervåldet mot svaga grupper i samhället tynger över axlarna som ett slavok. Brytningstiden mellan ett gammalt solidariskt samhälle och ett framväxande, själviskt, ligger precis här, i åttiotalet, på Londons gator. Man hade nästan glömt hur självklart det en gång var att bry sig. Jag grät." skrev DN:s recensent Kerstin Gezelius.

Tid och plats

22 maj, vi börjar kl. 18:00 och räknar med att avsluta cirka 21:00. Sagabiografen ligger på Ågatan 29 i Enköping.

Anmälan

Du anmäler dig via portalen Aktiviteter och utbildningar. Antalet platser är begränsat. Sista anmälningsdag är 18 maj, men observera att aktiviteten kan bli fulltecknad innan dess. Då kan du anmäla dig som reserv.

Varmt välkommen!
/Avdelningsstyrelsen