Röntgensjuksköterskegruppen: vi behöver lyftas fram och värderas rätt

Erika Pitsillides, Hanna Bjurbäck , Gabriella Lewis och Cecilia Odenberg Storrank

Allt började i samband med årets lönerevision. Karolinska Universitetssjukhuset tillät knappt några löneökningar och vi röntgensjuk-sköterskor kände att vi fått nog. Vi tycker inte att en löneförhöjning på 1,2–1,5 % är rimlig, då vi redan har låga livslöner, dåliga villkor och dessutom jobbar extremt hårt och under stor press.

Vi var därför några före detta klasskamrater och kollegor här i Stockholm som pratade ihop oss om vad vi skulle kunna göra åt detta och vi började med att starta en Facebook-grupp: ”Röntgensjuksköterskor – Värda något för vården?” Vi visste svaret på den frågan men ville belysa problemet och skapa ett gemensamt forum för röntgensjuksköterskor i Stockholm och resten av landet. Snabbt blev den slutna gruppen stor med nära 900 medlemmar och missnöjet med att vi röntgensjuksköterskor ofta blandas ihop med sjuksköterskor, och på så vis glöms bort i många sammanhang, märktes tydligt.

Vi röntgensjuksköterskor har en helt annan utbildning men har precis samma problem med underbemanning, övertider, få möjligheter till yrkesutveckling, dålig arbetsmiljö och rekryteringssvårigheter som sjuksköterskor. Vi har dessutom halkat efter när det gäller ingångslöner för att vi där, till skillnad från annars, sällan räknas till sjuksköterskegruppen.

När vi nu hade ett stort forum på nätet ville vi konkretisera detta med ett möte hos Vårdförbundet. Vi var en liten men tapper skara på 5 röntgensjuksköterskor från Huddinge och ALB Solna som hade ett möte med Gunilla George, vice ordförande för Vårdförbundets avdelning Stockholm, den 3 september. Vi funderade kring vad man kan göra och vad man kan få hjälp med av Vårdförbundet för att belysa röntgensjuksköterskans roll och värde i vården. Det började bra och redan på första mötet kom vi med många idéer, tankar och möjligheter. Vi har bl.a. skrivit om det i röntgensjuksköterskebloggen och varit aktiva i vår grupp på Facebook för att få med fler på tåget.

Andra mötet som var 12 oktober hade vi hoppats på att bli fler, helst med representanter från alla sjukhus i Stockholm, men så blev det inte. Folk hade svårt att komma loss från jobb och fritidsaktiviteter. I och med att det är svårt för flera röntgensjuksköterskor att komma på möten samtidigt, kommer processen för att lyfta och framhäva vår yrkesprofession ta längre tid än vi trott. Röntgensjuksköterskegruppen, som vi ibland kallar oss, ger dock inte upp utan fortsätter att jobba både internt och externt för att så småningom engagera hela kåren för att få bättre genomslagskraft i både media men även inom politiken.

Tillsammans vill vi göra något för röntgensjuksköterskor och vår profession. Vi behöver lyftas fram. Vi måste kräva bättre villkor och löner. Både allmänheten, politikerna och sjukhus behöver förstå röntgensjuksköterskans värde för vården och samhället.

Är du röntgensjuksköterska och vill engagera dig, tveka inte att höra av dig till oss info@röntgensjuksköterska.nu!