Skolsköterska – hälsoförebyggande på många olika sätt

Jag älskar mitt jobb, jag har ALDRIG tråkigt. Det brukar man annars kunna räkna med korta stunder åtminstone då det inte händer någonting. Inte här dock, det finns alltid något att göra MEN det är lätt att glömma bort att äta lunch, att inte ta rast och att gå hem när arbetsdagen är slut på schemat.

Frihet under ansvar, men tyvärr ser jag hur friheten successivt krympt under mina 8 år som skolsköterska. Arbetsuppgifter läggs långsamt på utan kompensation, extra vaccinationer, administrativt arbete och nya kontrollsystem.

Jag skriver om en måndag, det byggs på skolan. Ny skola ska byggas på vår skolgård och de gamla barackerna ska rivas, det är liv och rörelse hela tiden. På väg in i vår gamla fina skolbyggnad som firar 100 år i år möts jag av en elev som tycker att jag borde vara hos dem i barackerna. Det är så långt till skolsyster nu. Ja, varför inte? Barnen har oftast de bästa idéerna. Jag pratar med vår biträdande rektor och får ok att köpa in en extra mätsticka och en våg så kan jag ha en annexmottagning en dag per vecka.

Högen med journalrekvisitioner hade jag tänkt gå igenom men det knackar på dörren. ”Jag trillade på studsmattan igår, kan du titta?” Varför har jag inte röntgensyn? Jag tittar, klämmer och hen får vicka på fot och tår. Nej, TROR inte det är annat än en vrickning MEN om det blir värre eller inte bättre måste du gå till en läkare. Jag stödlindar, ringer vårdnadshavare och dokumenterar. Det knackar igen: ”Jag har en sticka!” Den tar vi bort och hur går det nu med kompisar? Jo, det är mkt bättre. Hen har alltid någon att vara med på rasten nu. Bra!

Journalrekvisitionerna får ligga, det är dags för nätverksmöte på Sjöängsskolan. Skolsköterskor, kuratorer och psykologer på regionens skolor ses för att nätverka och blir presenterade för nya psykologen på vårdcentralen. Hon är första linjens psykiatri för unga och vi får veta vad hon kan ta emot. Oro, ångest, sömnsvårigheter och låsningar. Fantastiskt att ha någon att rekommendera vårdnadshavarna att vända sig till. Jag får redan samma dag tillfälle att lämna hennes kontaktuppgifter, en kille som inte kan/vill sova trots alla råd om sömnhygien, lugnt, tyst, mörkt och svalt.

Tillbaka på skolan har jag drop-in-mottagning 1,5 timme. Bara 3 elever kommer idag. Ont i huvudet, ont i magen och kompisbekymmer. Bra samtal med kloka små människor som leder till samtal med vårdnadshavare som är glada att jag ringer.

Sen lunch idag- hinner precis ta mat innan den plockas bort. Skolsyster! En pojke har slagit sig och sitter utanför ditt rum och gråter. Han brukar hälsa på då och då. Idag har han sprungit in i en kompis, det visar sig att det egentligen inte gör så ont utan att han är orolig om kompisen blev arg. Jag följer honom till resurspedagogen och vi pratar igenom händelsen. Skönt att du är hel och att ingen blev arg.

Jag går till personalrummet för en kopp kaffe. Hinner ta en kopp och ska precis sätta mig: åh, är det här du är? Det sitter en massa elever utanför ditt rum. Är det fara för livet? Nej, idag får de vänta en stund. Idag jobbar jag lite kväll och besöker tre föräldramöten. Tre klassrum fyllda med härliga, engagerade föräldrar som uppmärksamt lyssnar på att de ska kamma för att hitta löss, att det bjuds på gratis föreläsning om barn och unga i stress på stadsdelen och vad en skolsköterskas egentliga arbetsuppgifter består av. Hälsovård på skolan, sjukvård på vårdcentralen. Vad är hälsovård? Vad tycker ni?

Mimmi Kåreby
Skolsköterska på Långbrodalsskolan.
Förskoleklass till årskurs 5. Cirka 560 elever