Medlemmar och förtroendevalda med mod och engagemang!

Våra nyhetsbrev är ofta uppskattade. Nyhetsbrevet i oktober blev extra uppskattat. Vi ville att du som medlem skulle få ta del av dina kollegors vardag. Och det ville tydligen många också läsa om, roligt! Vi fick en väldig respons efter nyhetsbrevet. Vi har därför valt att göra en favorit i repris.

Du kommer att kunna läsa om hur Tamara Kjellén har det på sin palliativa enhet, vad Tina Norström som sonograf på röntgen gör och hur Mimmi Kåreby upplever sitt arbete som skolsköterska.Bredden av vad Vårdförbundets yrkesgrupper gör och kan är fantastisk. Den kunskap vi har i våra professioner ger stora möjligheter för oss i yrkeslivet.

Stockholms två bästa förtroendevalda är utsedda! Under hösten utlyste vi en tävling där du som medlem fick chansen att nominera ”din” förtroendevalda till Stockholms bästa. Stort grattis till vinnarna Alvaro Fraygola på röntgen Södersjukhuset och Janette Moland Stockstad på avdelning A24b på Karolinska Solna. Vinnarna uppmärksammades med en gåva och medlemmarna bjöds på tårta! I det här nyhetsbrevet kan du läsa vad vinnarna själva har att säga om utmärkelsen.

Det är en förmån att ha en engagerad förtroendevald på sin arbetsplats. Har du ingen förtroendevald på din arbetsplats? Ta chansen att rösta fram en nu

2015 närmar sig sitt slut och året har varit fyllt av olika aktiviteter för medlemmar. Lunchmöten på exempelvis internationella yrkesdagarna, kvällsmöten på Södra teatern, båtresor, biokvällar och politikermöte. Vi har haft livliga diskussioner om lön, arbetstid, säker vård och inte minst arbetsmiljön på arbetsplatsen. Vi har också fått kompetensutveckling i form av pensionsutbildningar, retorikkurser och vårdengelska. Jag vill rikta ett stort tack till alla som deltagit, diskuterat, engagerat sig och förgyllt varje enskild träff!

I oktober hade vi avdelningens årsmöte med över 260 medlemmar som kom till Münchenbryggeriet. Det blev en härlig kväll och vi samlade in medlemmars förslag till aktiviteter inför 2016. Många önskar att Vårdförbundet syns mer ute på arbetsplatser. Merparten av vår tid tillbringar vi på arbetsplatser där vi möter dig som medlem och stöttar och hjälper till i olika ärenden. Vi driver dina arbetsplatsnära frågor och gör vad vi kan för att förbättra din arbetsvardag. Men i Stockholm har vi över 4000 arbetsplatser och vi behöver på olika sätt nå fram till dig som arbetar på en arbetsplats där det inte finns någon förtroendevald.

Jag är stolt över att vara ordförande för Vårdförbundet avdelning Stockholm. Det finns ett sådant engagemang hos såväl många enskilda medlemmar som hos många förtroendevalda på arbetsplatser runt om i länet. Och det finns ett mod som jag beundrar. Ni är många som är med och förbättrar era arbetsplatser. Vår chans till förändring finns om vi tillsammans enar oss i frågorna och det har på många håll gett bra resultat för medlemmar. Fackligt arbete är ofta en kamp, vi får inte glömma bort att ha roligt så det känns lättare att kämpa på!

Jag ser fram emot 2016 som blir ett år fyllt av utmaningar, gamla som nya. Flytten av mycket vård kommer att ske efter sommaren och kommer med all säkerhet innebär nya frågor som måste lösas lokalt och inom landstinget eller kommunerna. Det finns mycket vi kan göra tillsammans. Nu kavlar vi upp armarna och möter 2016 med fler aktiva förtroendevalda och medlemmar. Vi ses!

Jag önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

Eva Nowak
Ordförande avdelning Stockholm