Är hot och våld på arbetsplatsen vår nya vardag?

Under hösten har det vid ett flertal tillfällen förekommit rubriker om hot och våld på arbetsplatser inom hälso- och sjukvården. Är detta ett nytt och allt mer ökande problem eller har det förekommit länge?

De senaste rubrikerna har handlat om skjutningar på akutmottagningar. Det är kanske där det nya har kommit in, men vi som arbetat ett tag vet att hot och våld i olika formar har förekommit länge, på många av våra arbetsplatser. Det handlar om sammandrabbningar mellan olika grupperingar, där de skadade kommer till oss i sjukvården och har med sig vapen av alla möjliga slag. Något som innebär en hotbild för oss som ska vårda, vilket givetvis skapar oro som försvårar för oss i vård arbete.

Det handlar om anhöriga i form av makar, syskon eller föräldrar, som i sin frustration eller chock hotar dom som vårdar deras anhöriga. Hot eller våld förekommer också när man arbetar med människor med missbruksproblematik eller psykisk ohälsa.  Och det berör i allra högsta grad oss som ensamma vårdar i hemmet.

Allt detta är delar av vår dagliga arbetsmiljö
Hur går det med vårt nya arbetstidsavtal inom SLL?

Det är hög tid att det nya arbetstidsavtalet, som började gälla 1 september, implementeras i verksamheterna. Du som medlem och förtroendevald kan bidra genom att efterfråga detta.

Vi vill att du så snart som möjligt ska få ta del av den förkortade arbetstiden.
Tävlingssugen?

Gillar du att vara med i våra tävlingar med utlottning av fina priser? Håll då koll på webben och facebook under vecka 47, vi släpper en ny tävling varje dag.

Håll utkik och delta i tävlingarna!
OB-ersättningar julhelgerna och nyår

Jul-, nyårs och trettonhelg - vad gäller egentligen rörande OB-ersättningar under de dagarna?

Vi har hela listan
Medlemsaktiviteter

Läs mer om alla spännande aktiviteter och anmäl dig redan nu! Du kan välja mellan kompetenshöjande föreläsningar eller att träffa kollegor under mer lättsamma former.

Läs mer om våra medlemsaktiviteter
Vi behöver bli fler för att kunna påverka

Värva dina kollegor och få biobiljetter. Tänk att ju fler vi är desto mer kan vi påverka! Under november och december kan du värva kollegor som ännu inte är medlemmar i Vårdförbundet. Läs mer och registrera dina värvningar på vardforbundet.se eller ring 0771-420 420.

Värva kollegor - få biobiljetter

Vårdförbundet Direkt