Fackligt arbete som kraft för jämställdhet och mot trakasserier

Förra veckan var internationella kvinnodagen och det får mig att fundera mycket kring varför det ens funnits behov av att skapa en sån dag. 2018 och den finns kvar. Det borde väl vara en självklarhet i vårt högteknologiskt utvecklade samhälle att både kvinnor och män har samma rättigheter, samma förutsättningar och behandlas likvärdigt. Ändå är det ju inte så.

Lön hela dagen 16:02-rörelsen manifesterade 8 mars. 16:02 står för den tidpunkt då vi kvinnor ska avsluta vår arbetsdag för att inte jobba gratis. Män får betalt för hela sin arbetsdag 8-17, kvinnor jobbar gratis efter 16:02. När rörelsen startade 2012 var tiden 15:51 så det rörs sig åt rätt håll. Men utvecklingen går för sakta. Fortsätter vi i den här snigelfarten så uppnår vi jämställda löner först om 32 år!

Mitt i allt detta arbete kring kvinnors rätt finns Metoo-rörelsen.
#nustickerdettill – nolltolerans mot sexuella trakasserier

I vågen av Metoo har även kvinnlig vårdpersonal startat ett eget upprop under #nustickerdettill. Jag själv är en av den som har undertecknat den. Vågen av arbetsplatsupprop under #metoo har visat omfattningen av sexuella trakasserier.

Vad kan jag som förtroendevald göra?
Gå en dag i mina skor

Vill du bjuda in en politiker att följa med dig under en dag på din arbetsplats? Om en politiker får prova på hur det är att jobba i våra yrken så kan vi få bättre möjlighet att diskutera hur viktig vår kunskap är och att vårt arbete måste värderas högre. En dag tillsammans med en politiker ger dig möjlighet att föra dialog om hur din dagliga verksamhet ser ut och vad som behövs för att den ska kunna förbättras.

Hur går det till rent praktiskt?
Tävling

Valberedningen har nyligen presenterat sitt förslag till ordförande för förbundsstyrelsen inför kommande kongress 14-17 maj. Vem är valberedningens förslag till ordförande?

Var med och tävla!
Medlemsaktiviteter

Läs mer om alla spännande aktiviteter och anmäl dig redan nu! Du kan välja mellan kompetenshöjande föreläsningar eller att träffa kollegor under mer lättsamma former. Du som är biomedicinsk analytiker har chansen att äta lunch med dina kollegor den 16 april, då vi firar internationella biomedicinska analytikerdagen (e.g. 15 april).

Läs mer om våra medlemsaktiviteter
Vårens och sommarens OB - vi har hela listan!

Påsk, Valborg, 1 maj, Kristi Himmelsfärd, pingst och midsommar – det är många storhelger med olika OB-ersättningar fram till sommaren. Vad gäller egentligen?

OB under vårens och sommarens helger
Vårdförbundet växer igen

Under 2017 växte Vårdförbundet med 0,3 % och vi är nu 114 319 medlemmar, en ökning med 387 personer. Vi vill bli ännu fler och starkare. Vi vet att många idag inte får frågan ”Vill du bli medlem?”. En sån enkel fråga kan göra stor skillnad. Våga fråga dina kollegor du också!

Bli förtroendevald på din arbetsplats!

Som förtroendevald har du stort inflytande både på din arbetsplats och i Vårdförbundet. Tillsammans med medlemmarna har du möjlighet att påverka i frågor som rör arbetsmiljö, villkor och vårdens utveckling. Du får ett viktigt uppdrag och kommer att lära dig massor!

Vill du veta mer, ta kontakt med oss!

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga