Delegeringar, är det vägen framåt?

Är det bara i mitt huvud som det blir kortslutning, när bemanningsbristen ska ”lösas” med att utöka användandet av delegeringar inom vården?

Med snabbutbildningar av vårdens legitimerade yrkesgrupper, utan koppling till forskning och akademin. Med arbetsgivares ständiga extraersättningar till oss för att tillfälligt lösa julen, sommaren och ja, näst intill varenda dag året runt. Och när vi ändå nämner bemanningsbristen, skulle den ens finnas om våra professioner erbjöds goda villkor? Är det inte så att många av oss som flyr till andra yrken, gör det för att det är ohållbart att stanna kvar?

Handlar det inte om rätt bemanning och schyssta villkor?
Hur påverkas kommunal hälso- och sjukvård av den nya läkemedelsföreskriften?

Den medicinskt ansvariga sjuksköterskans uppgift är att ta fram riktlinjer bland annat för säker delegering i den kommunala hälso- och sjukvården och att följa upp hälso- och sjukvården genom att granska. Kommunerna har under åren arbetat med att förbättra rutinerna kring läkemedelshantering och att följa upp läkemedelsavvikelser, för att säkerställa god och säker vård.

Vad för läkemedelsföreskriften med sig?
Tävling

När börjar Socialstyrelsens nya läkemedelsföreskrift att gälla?

Var med och tävla!
Nominera senast 31 januari

Känner du någon som skulle passa bra i förbundsstyrelsen, som revisor, avtalsråd, valberedare osv? Ta chansen och påverka! Förbundsvalberedningen vill ha fler nomineringar till uppdrag inför kongress 2018. Gå in och se vilka som hittills är föreslagna. Senast 31 januari behöver vi få in din nominering.

Ta del av de nominerade och nominera gärna någon du också!
OB-ersättningar julhelgerna och nyår

Jul-, nyårs och trettonhelg - vad gäller egentligen rörande OB-ersättningar under de dagarna?

Vi har hela listan
Vi behöver bli fler för att kunna påverka

Värva dina kollegor och få biobiljetter. Tänk att ju fler vi är desto mer kan vi påverka! Under november och december kan du värva kollegor som ännu inte är medlemmar i Vårdförbundet. Läs mer och registrera dina värvningar på vardforbundet.se eller ring 0771-420 420.

Värva kollegor - få biobiljetter

Vårdförbundet Direkt