Ta chansen att påverka våra politiker inför valrörelsen

Under våren har avdelningsstyrelsen träffat företrädare från de politiska partierna inom Stockholms läns landsting. Syftet med dessa möten var att föra dialog om vad hälso- och sjukvården behöver för att fungera bra inom SLL.

Vi ville få reda på vilka frågor politikerna tyckte var viktiga och givetvis tog vi chansen att framföra såväl våra viktigaste frågor men också förslag på lösningar. Vi hade många spännande diskussioner och vi upplever att politikerna lyssnar på oss och vill ta till sig vårt budskap.

Vi måste sätta agendan inför valrörelsen
Huddingeakuten semesterplanerar – hur går det till?

Vid Karolinska Huddinges akutmottagning har samtlig personal fått önska sommarsemester, dock med inrådan att lägga en annan period än föregående år, för att slippa få sin period flyttad.

Så här planerade personalen sin semester
Sommaren är snart här – tips från en ombudsman

Snart är sommaren här igen och det innebär en ofta efterlängtad ledighet. Men när du går på semester, kommer andra att jobba istället för dig. Och när du jobbar kommer du att kunna få andra kollegor än du är van vid. För att vården ska fungera på ett bra sätt och att du och dina kollegor har en bra arbetsmiljö, krävs god planering.

Ta del av tipsen!
Är du nästa förtroendevalda på din arbetsplats?

Hur skulle du vilja att arbetslivet ser ut? Vad skulle kunna vara bättre på din arbetsplats? Om du har en åsikt, kan det vara början till ditt engagemang. Bli förtroendevald på din arbetsplats! När krisen är ett faktum på arbetsplatsen, kan en förtroendevald vara vägen framåt. Men även arbetsplatser som är välfungerande gynnas av att ha en förtroendevald på plats. Att vara förtroendevald är både roligt och utvecklande. Du lär dig mycket om verksamheten och knyter många värdefulla kontakter. Stöter du på problem finns erfarna förtroendevalda med facklig tid på Centra eller lokalexpedition till ditt stöd.

Här hittar du mer information!
Tävling

Hur många veckors sammanhängande semester har du rätt till under sommaren, enligt semesterlagen?

Var med och tävla!
Gå en dag i mina skor

Vill du bjuda in en politiker att följa med dig under en dag på din arbetsplats? Om en politiker får prova på hur det är att jobba i våra yrken så kan vi få bättre möjlighet att diskutera hur viktig vår kunskap är och att vårt arbete måste värderas högre. En dag tillsammans med en politiker ger dig möjlighet att föra dialog om hur din dagliga verksamhet ser ut och vad som behövs för att den ska kunna förbättras.

Hur går det till rent praktiskt?
Medlemsaktiviteter

Läs mer om alla spännande aktiviteter och anmäl dig redan nu! Du kan välja mellan kompetenshöjande föreläsningar eller att träffa kollegor under mer lättsamma former. Du som är barnmorska eller sjuksköterska har chansen att äta lunch med dina kollegor, då vi firar internationella barnmorskedagen och sjuksköterskedagen.

Läs mer om våra medlemsaktiviteter
Det här gäller när du ska söka din sommarsemester

Nu är det dags på många arbetsplatser att lämna in ansökan om sommarsemester. Här ger vi svar på några av de vanligaste frågorna kring semestrar.

Detta gäller kring semester och ledighet
Nominera till Årets Vårdchef

Vi vill belöna de som skapar en bättre och mer jämlik hälso- och sjukvård för patienter, en sundare arbetsmiljö för personalen och inspirerande handledarskap för vårdstudenter. På Vårdgalan den 9 november delar vi ut fina priser till några av dessa.

Nominera nu!
Har du åsikter inför kongressen?

I maj är det dags för Vårdförbundets kongress 2018. Har du frågor eller vill föra fram en viktig åsikt om en motion, proposition eller något annat, tveka inte att ta kontakt med oss! Vi som är kongressombud representerar Vårdförbundets medlemmar, så din röst är viktig för oss.

Ta kontakt med något av våra kongressombud!

Vårdförbundet Direkt

Ställ en fråga