Sommaren är snart här – tips från en ombudsman

Snart är sommaren här igen och det innebär en ofta efterlängtad ledighet. Men när du går på semester, kommer andra att jobba istället för dig. Och när du jobbar kommer du att kunna få andra kollegor än du är van vid. För att vården ska fungera på ett bra sätt och att du och dina kollegor har en bra arbetsmiljö, krävs god planering. För bästa resultat behövs gemensamt arbete där ni alla får vara delaktiga.

Alla ska få fyra veckors sammanhängande semester samtidigt som vården ska fortsätta på ett patientsäkert sätt, hur ska det gå till? Hur många vikarier måste anlitas, vilka verksamheter kan stängas eller dras ner, vilka arbetsuppgifter måste prioriteras? Det är mycket som behöver förberedas.

Att ha ledigt och få återhämtning är viktigt och det skyddas i lag, samtidigt ska arbetsmiljön för de som finns på arbetet vara bra. Alltså måste resurser och arbetsuppgifter stämma överens, ingen ska behöva jobba för två eller tvingas till ständig övertid. Det behövs en beredskap för en situation där man kanske är både färre och mindre erfarna. Att förebygga problem är nödvändigt.

Vad passar dig bäst?

De flesta chefer vill se till att medarbetarna inte bara får ut sin semester, utan försöker också tillmötesgå önskemål om förläggning. Det kan vara svårt att lyckas med det fullt ut och slutligen är det chefen som bestämmer om när ledigheten blir. Ibland erbjuder arbetsgivaren en ekonomisk ersättning för att flytta eller dela upp semestern. Fundera över vad som passar dig, kanske kan det vara bättre att få en uppdelad ledighet med veckor du vill vara ledig, än att få en sammanhängande period på en för dig olämplig tid. Om du vill skjuta på din semester, kanske till hösten, försäkra dig då redan nu om när du får ta ut den.

Om du vill ta ut föräldraledighet gäller en annan lagstiftning än för semestern och dom tar alltså inte ut varandra. Däremot har du ingen automatisk rättighet att få ledigheterna efter varandra.

Jag hoppas att semesterplaneringen går bra på din arbetsplats och att du får den semester du önskat. Om du undrar över något, eller behöver stöd i någon form, tveka inte att ta kontakt med Vårdförbundet Direkt 0771-420 420. Vi finns för dig varje vardag mellan 8.00-18.00.

Ann Svedberg
Förbundsombudsman