Teatererbjudande till medlemmar i Vårdförbundet avdelning Stockholm

Ett glidande maktspel fritt inspirerat av Ingmar Bergmans filmklassiker. En höghuslägenhet i en svensk stad 2016. En ung kvinna är sjuk i MS, hennes jämngamla vårdare är en kvinna från ett lägre samhällsskikt. I takt med att deras relation utvecklas skapar frågor som klass, status, etnicitet, kulturellt kapital och språkets makt en glidning mellan de två: vem är egentligen underordnad och vem är överordnad? Vem är det som är beroende av den andra? Vem är sjuk och vem är frisk?

Deformerad Persona
Av Mattias Andersson och Ylva Andersson

Mattias Andersson har skrivit pjäsen tillsammans med systern Ylva Andersson som själv insjuknade i MS i 20-årsåldern. Hennes dikter, dagboksanteckningar och berättelser ligger till stor del grund för manuset. Deformerad persona är alltså både en semidokumentär pjäs och en deformerad parafras på Ingmar Bergmans psykologiska thriller, som visar att arvet från Bergman inte måste vara apolitiskt. Det är inte en dramatisering av filmen utan en helt ny pjäs, fritt inspirerad av Bergmans berättelse.

I huvudrollerna ser vi Nina Zanjani och Sofia Pekkari. Anna Heymowska står för scenografi och kostym, vilket blir hennes andra samarbete med Mattias Andersson efter The Misfits på Backa Teater.

Medverkande: Sofia Pekkari, Nina Zanjani, Kristina Törnqvist, Danilo Bejarano
Regi: Mattias Andersson
Scenografi/kostym: Anna Heymowska
Rökning av örtcigaretter eller e-cigaretter förekommer i föreställningen. Blinkande ljus förekommer i föreställningen.

Pris: 160 kr (ord pris 320 kr)
Plats: Lilla scenen, Dramaten
Datum: 30 september 7, 8, 15, 20 oktober 13 november