Manfestation: En annan vård är möjlig

Var med och gör din röst hörd! Den 3 september kl. 14–15.30 kommer det att anordnas manifestationer runt om i landet där vårdpersonal och patienter höjer rösten för en bättre vård. Upproret anordnas för andra året i rad och stöttas av Vårdförbundet.

Manifestationen, som är partipolitiskt obunden, vänder sig till politiker och beslutsfattare med krav på en trygg och säker vård för alla och rimliga arbetsvillkor för personalen.

Konkret innebär det bland annat krav på en hållbar arbetsmiljö för alla professioner i vården, tid för återhämtning vid natt- och skiftarbete, en rimlig löneutveckling under ett arbetsliv och en jämställd vård. Inga patienter ska fara illa på grund av platsbrist på sjukhusen. Att vård styrs utifrån patientens behov och av vårdens professioner.

På kampanjens facebooksida kan du läsa mer om manifestationen och anmäla dig.

Stockholm

I Stockholm möts vi på Sergels Torg. Det kommer att finnas talare från vårdens olika grupper så som sjuksköterskor, läkare, undersköterskor, skötare, barnmorskor och patienter.

Vi kommer löpnade att uppdatera informationen om vilka talare som kommer att dela.

Talare:

Torunn Carrfors, sjuksköterska
Gunilla George, vice ordförande avdelning Stockholm
Yngve Gustavssom, professor i geriatrik

En hemsida/blogg är under produktion och kommer att nås här.

Nationella initiativtagare och kontaktpersoner är:

Päivi Vilkkavaara, Stockholm, Vilkkavaara@yahoo.se 070-7671 440

Tommy Lundholm, Stockholm, tommy.lundholm@hotmail.com 073-1801735