Hej alla förtroendevalda!

Teckad bild på fyra personer som diskuterar

V 47 är det åter dags för Vårdförbundsveckan! Fokus i år är att stolt visa upp Vårdförbundet samt medlemsrekrytering. Nu kraftsamlas hela Vårdförbundet för att få så stort genomslag som möjligt i form av olika aktiviteter såväl nationellt som lokalt.

Vi har en fulltecknad vecka framför oss! Vi kommer att besöka en stor mängd arbetsplatser, både spontant och utefter inkomna önskemål. Båtresa, teater, biokvällar samt After Vård är några exempel på aktiviteter som Vårdförbundet avdelning Stockholm anordnar. Inbjudningar och anmälningsmöjligheter kommer gå ut i nyhetsbrev och samlas i ”Aktiviteter och utbildningar”.

Du som förtroendevald på arbetsplatsen har alltid en viktig roll när det gäller att visa att Vårdförbundet finns och vad vi gör samt genom att bjuda in till medlemskap.

Vi vill att DU som förtroendevald på arbetsplatsen ser till att Vårdförbundet syns lite extra under Vårdförbundsveckan, v 47, genom att just då anordna ett medlemsmöte för dina kollegor.

Vi måste uppmärksamma vikten av att vara fler, ju fler medlemmar vi är desto större möjlighet har vi att påverka och få genomslag för våra åsikter kring såväl arbetsvillkor, våra framtida yrkesroller som hälso- och sjukvårdens utveckling i stort.

Hur ordnar du ett möte?

- Kolla upp när under veckan det fungerar att ha mötet och boka in. Sätt gärna både upp en affisch och mejla ut inbjudan.

- Bjud gärna även ickemedlemmar till att delta på mötet, och ta chansen att diskutera och berätta om medlemskapets värde (se till att ha medlemsansökan tillgänglig på webb, i app eller i papper). Bjud på fika, profilprodukter och material, kontakta det centra som du är knuten till för hjälp med detta.

- Berätta vad som händer hos er på arbetsplatsen och vad Vårförbundet gör i Stockholm och nationellt, du kan inhämta information på vår webbplats och via ditt centra. Stötta kollegorna att göra sin röst hörd. Ta tillvara allas engagemang, diskutera hur ni har det på er arbetsplats, vilka frågor vill ni driva?

På Vårdförbundets förtroendevaldaportal kan du även spana in de kortfilmer som Vårdförbundet gjort om medlemsrekrytering, för att få tips om hur man värvar och behåller medlemmar. Där kan du också få fler idéer kring hur man skapar medlemsmöte liksom andra tips du har nytta av i din roll som förtroendevald.

Tveka inte att ta kontakt vid behov av stöd, Vårdförbundet direkt 0771-420 420 eller ditt centra.

Lycka till v 47 – tillsammans gör vi skillnad!
Vårdförbundet avdelning Stockholm