Det är dags att satsa på vården!

Här kan du ta del av Gunilla Georges tal från manifestationen ”En annan vård är möjlig” den 3 september i Stockholm.

Jag är barnsjuksköterska och fackligt aktiv i Vårdförbundet avdelning Stockholm.

Och jag tror att en annan vård är möjlig, den är inte bara möjlig utan också nödvändig att få tillstånd. Jag vill gå så långt som att säga att jag KRÄVER att vi ställer om vården NU. Rean är slut sedan länge. Mitt tålamod är slut sedan länge. Är ni med mig?

Det är absolut nödvändigt att skapa en förändring i dagens hälso- och sjukvård, en förändring som mycket mera bygger på att främja hälsa och förebygga insjuknande än att ” bara bota sjukdom”.

På vilket sätt menar jag då att det är nödvändigt?

Om Stockholm i framtiden vill kunna erbjuda vård till medborgarna, så måste vi som vårdar få förutsättningar att orka. Och vi ska inte bara orka. Vi ska trivas och må bra. Vi ska ha skälig lön och en bra löneutveckling. Vi ska ha möjlighet att kompetensutveckla oss och vi ska ha möjlighet att utveckla vården. Det är sådana självklarheter egentligen. Men ser det ut så? NEJ!

Om Stockholm i framtiden vill erbjuda vård till medborgarna, så måste Stockholms läns landsting säkerställa att det finns vårdpersonal som vill och kan jobba. För ärligt talat, vem vill jobba i vården när människor riskerar att dö på grund av undermålig vårdkvalitet och misstag till följd av stress? Det vill i alla fall inte jag. Och inte ni heller, eller hur? Fortsätter det så här, så får Stockholm snart räkna med att stå utan vårdpersonal. Vi som vårdar blir patienter. Och vem ska vårda då? Stockholms medborgare förtjänar bättre än så här. Och vi som jobbar i vården förtjänar bättre än så här.

Låt mig få ta med er på en tankeresa.

Många av er har säkert precis som jag någon gång tagit en flygtur. Innan resan påbörjas har personalen alltid en ordentlig genomgång för att alla skall vara uppmärksammade på säkerhetsföreskrifter och väl informerade, om en olycka inträffar. Nu undrar kanske du vad det här har med hälso- och sjukvården att göra? Det ska jag berätta.

Att vårdas inom svensk hälso- och sjukvård idag kan vara förknippat med fara, fara för lindrig eller svår skada. I vissa fall till och med, med död. Att jobba idag i svensk hälso- och sjukvård förknippas med fara för sjukdom, lindrig eller svår och kanske till och med död. Det finns forskning som tyder på det. När jag som passagerare sätter mig i min flygstol får jag reda på hur jag säkrast ska förvara mitt bagage så det inte ställer till ytterligare problem det vid eventuell fara, jag får reda på hur jag vid fara ska ta på mig säkerhetsutrustning som till exempel flytvästen och så får jag reda på att vid tryckfall i kabinen faller syrgasmasker ned för att förse mig och mina medpassagerare med syrgas. Och det är nu det mest intressant sägs nämligen: Trä syrgasmasken över ditt eget huvud först innan du hjälper den som är behov av hjälp.

Idag är vi i vårdpersonalen en mängd människor som ” vid det numera konstanta tryckfallet i vår kabin” springer runt och hjälper andra UTAN att vi själva har tagit på våra syrgasmasker. Och för varje stund som går blir det svårare och svårare att hjälpa dem som faktiskt behöver oss för att klara sig.

Ska samhället klara av att ge medborgaren den hälso- och sjukvård som de behöver, behöver förändring ske.

Förändring av hur vården organiseras, förändring av villkoren för oss som jobbar i hälso- och sjukvården.  Villkor som ger oss en möjlighet att göra det vi faktiskt vet vi kan göra med rätt förutsättningar. Vi vill väl också alla ha en bra lön och bra arbetsmiljö!

Det är dags att satsa på vården och ta oss som jobbar inom vården på allvar.

Gunilla George
Vice ordförande avdelning Stockholm