Att tala så andra vill lyssna!

Föreläsaren Fredrik Lundblad står framför en grupp medlemmar

Den 3 mars samlades medlemmar för att öva sig på talets konst.

Föreläsaren Fredrik Lundblad gav konkreta exempel på hur man kan kommunicera mer framgångsrikt. Redan från föreläsningens början skapade Fredrik en kommunikation med gruppen lyssnare. Fredrik fick oss lyssnare att aktivt delta i föreläsningen med flera konkreta övningar och genom olika tips påverkade han oss lyssnare att bli intresserade och engagerade.

Han visualiserade hur kroppsspråket påverkar lyssnarens inställning till föreläsaren. Tipsen var att ha en trygg grundposition, hitta balans och stå stadigt för att kunna hantera eventuell nervositet som föreläsare. Skapa ögonkontakt med lyssnarna för att som föreläsare få uppmärksamhet och bli en närvarande föreläsare. Tipsen handlade även om rösten, fötter och händer.

Fredrik visade även några användbara tips att hantera en PowerPoint presentation, den fantastiska B-tangenten, svart bakgrund och hur man navigera på ett smart sätt om man får tidsbrist som föreläsare.

Många som var där önskade att det fanns fler föreläsningar om den moderna retoriken.