Internationella barnmorskedagen - En fantastisk kollega

På bild barnmorskan Emma Younis

I samband med internationella yrkesdagen för barnmorskor gick vi tidigare ut med en uppmaning om att nominera en kollega som ni tycker bidrar till yrkesutvecklingen på ett engagerat och inspirerande sätt.

Bland de inkomna förslagen lottade vi fram ett mejl från Sandra Qvarfordt som tyckte att hennes tre kollegor Pia Zetterman, Lisa Björling och Emma Younis skulle nomineras med anledning av deras arbete med integration och förlossningsrädsla på kvinnokliniken på Mälarsjukhuset i Eskilstuna.

Eftersom bara en person kan vinna priset fick lotten avgöra och vinnare blev Emma Younis numera anställd på asyl- och migranthälsan. Vi säger grattis till Emma som får en present från Vårdförbundet!

Här är ett utdrag ur nomineringen:
Pia Zetterman, Lisa Björling och Emma Younis bildade gruppen LAVA (lära av varandra) 2015 och har det senaste året jobbat för att underlätta arbetet när det gäller att nå fram till våra icke svensktalande nysvenskar.  Bland annat har de ordnat en dag, då vi alla inom kvinnokliniken fick möjligheten att få svar på frågor kring könsstympning och traditioner inom bl.a. islam. Framförallt fick vi nya värdefulla kunskaper om den somaliska kulturen, då vi fick möjlighet att träffa och ställa frågor till en somalisk kvinna. Detta ökade mångas förståelse, man fick svar på många frågor och vi upplevde även att en del fördomar kunde suddas ut.

När de sedan kom på idén hur vi på ett enkelt sätt skulle kunna visa hur vi jobbar på vår klinik både gällande förlossningsvård och eftervård på BB, blev jag mäkta imponerad av deras fina arbete med hjälp av film. Små filmsekvenser på ett par minuter kan betyda så mycket för en födande kvinna som inte kan språket och/eller är rädd. Just nu är det tänkt att texten ska finnas på 4 olika språk, svenska, engelska, arabiska och somaliska. Det är en bra början.

Deras pilotfilm visar hur man lägger en EDA (ryggbedövning) under förlossningen. Den filmen har vi nu tillgänglig på datorer i alla våra förlossningsrum att visa för patienterna. Har visat den flertalet gånger till mina patienter med goda resultat. Pilotfilmen blev så lyckad att LAVA gruppen fick igenom en budget att filma några fler filmsekvenser. Bland annat visar de kejsarsnitt, förlossningssätt, sugklocka, amning och olika kontroller man kan behöva göra på BB.

Jag är så glad och helt övertygad om att detta kommer att utveckla och underlätta vår vardag på kvinnokliniken otroligt mycket. Att man även kan använda sig utav dessa under graviditetens gång på mödravården, som informationsfilmer är ytterligare ett plus.

Jag tror och hoppas att detta bara är början på någonting mycket större. Låt detta fina projekt spridas över hela vårt avlånga land.

Sandra Qvarfordt
Undersköterska på kvinnokliniken BB/förlossning, Mälarsjukhuset Eskilstuna