Ledarskap och digitalt kaffe!

Året som gått har varit ett mycket annorlunda år och vi har alla behövt tänka om och nytt mer än en gång...

Nytt år och nya utmaningar

Pandemin har varit och befinner sig i  en verklighet av snabba omställningar för dig som är chef och ledare. En tid om skyddsutrustning och arbetsmiljöansvar, en tid om att hinna stämma av, informera och ha kontakt med medarbetare på distans eller på plats. En tid med utmaningar gällande bemanning. Olika verksamheter har påverkats olika mycket och en del chefer haft fler utmaningar än andra.

Vi hoppas att du trots detta har fått möjlighet till vila och återhämtning under jul och nyår och att du funnit tid att i någon form umgås med dina nära och kära.

Nyhetsbrev i början av det nya året

Nu är det tid för reflektion av det som varit men även tid att tänka framåt. Med början 2021 kommer vi i Vårdförbundet avdelning Skåne att ta nya tag i vårt arbete för att stärka dig i din roll och ge dig stöd i ditt uppdrag. Så från och med januari 2021 kommer du att få ett Nyhetsbrev skickat till din mailadress en gång i månaden med uppehåll under juli och augusti.
Nyhetsbrevet kommer att annonseras på vår webbsida och på Facebook.

Med Nyhetsbrevet vill vi hålla dig informerad om aktiviteter, kurser och utbildningar för chefer och ledare som är på gång både på hemmaplan och nationellt. I Nyhetsbrevet kommer vi att tipsa dig om intressanta böcker, rapporter, föreläsningar som skrivits eller publicerats och som du kan ha användning för i ditt ledarskap.
Med Nyhetsbrevet vill vi även hålla dig uppdaterad om hur vi i Vårdförbundet lokalt och nationellt arbetar för dina villkor och din lön.

Vi hälsar dig välkommen till digital fika med oss

Under 2021 kommer vi att erbjuda dig möjligheten att under korta digitala möten på bara 20 minuter träffa andra chef-och ledarkolleger i Skåne för att byta erfarenheter, hämta inspiration samt diskutera aktuella frågor.
Inbjudan till dessa träffar kommer via mejl och anmälan gör du som vanligt via aktivitetsportalen. Första tillfället blir den 26/1-2021. Vi vill prata om din möjlighet till återhämtning och vila under jul och nyårshelgen. Det är Birgitta Björk och Monica Rat som är kontaktpersoner för chefer i hela Skåne som anordnar mötena.

Hälsofrämjande ledarskap

Vill du skapa en framgångsrik verksamhet med bra organisatorisk och social arbetsmiljö kan din strategi vara att leda genom ett hälsofrämjande ledarskap?

Här kan du göra ett test för att  ta reda på hur hälsofrämjande ditt ledarskap är i dag? På sidan finns också material med tips och stöd som kan hjälpa dig att bli en ännu bättre hälsofrämjande ledare.

Vi rekommenderar en nyutgiven bok!

Boken belyser och ger de kunskaper som behövs för chefer eller styrelseledamöter i offentlig verksamhet och heter Ledarskap i offentlighet: allt kommer att granskas av Jörgen Rundgren och Karin Semberg

Det är en praktisk handbok i ledarskap som både kan sträckläsas och användas som uppslagsbok. Den speglar många av de problem och framgångsfaktorer som varje ledare i en offentlig miljö förr eller senare kommer att stöta på.

Bästa hälsningar
Birgitta och Monica

Har du funderingar över något innehåll i nyhetsbrevet eller vill bidra till nyhetsbrevet? Kontakta Birgitta Björk eller Monica Rat

Vårdförbundet Direkt